Directe aanleiding voor het opzetten van een Europees Rampenfonds zijn de recente overstromingen in Midden-Europa. Het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van ministers van Financiën hebben deze week spijkers met koppen over dit fonds geslagen. Er is een principe akkoord bereikt voor dit potje van 1 miljard euro per jaar. Buitenweg zet zich in voor een snelle afronding van de besluitvorming.

De criteria en juridische regels voor het fonds moeten later deze maand worden vastgelegd. De begrotingscommissie van het Europees Parlement pleitte, uit democratisch oogpunt, voor meer zeggenschap over deze criteria. Zowel de Europese Commissie als de Raad waren bang voor vertraging door teveel overleg. Want in de week waarin het overleg moet plaatsvinden, vergadert het Europees Parlement in Straatsburg terwijl de Raad in Brussel bijeenkomt.

Videoconferentie

Op voorstel van Buitenweg, woordvoerder voor de Groenen/EVA-fractie in de begrotingscommissie, is gekozen voor een videoconferentie, een novum in euroland. Hierdoor kan het overleg over de criteria van het Rampenfonds op 23 oktober aanstaande afgerond worden. Buitenweg: "Het toont maar weer hoe onhandig het is om de europarlementariërs eens per maand naar Straatsburg te verbannen. Face-to-face overleg wordt dan erg ingewikkeld. Een videoconferentie is een pragmatische oplossing die veel tijd en reiskosten bespaart. Een grensoverschrijdende organisatie als de EU zou dit middel wellicht vaker in kunnen zetten, we leven tenslotte in de 21ste eeuw."