Natuurlijk willen regeringen weten wie hun land binnenkomt. Maar het jarenlang opslaan van creditcardnummers, reisschema's en familiegegevens is een veel te grote inbreuk op de privacy. Aldus het oordeel van het Europees Parlement over een regeling die eurocommissaris Bolkestein sloot met de Verenigde Staten over de overdracht van passagiersgegevens.
Herziening
GroenLinks europarlementariër Kathalijne Buitenweg kaartte in het Europees Parlement als eerste het probleem aan: door de overeenkomst die Bolkestein sloot heeft de Amerikaanse douane sinds maart 2003 onbeperkt toegang tot de gegevens van alle passagiers op alle vluchten uit Europa. Deze gegevens worden langere tijd opgeslagen, zonder dat duidelijk is wie er allemaal over mogen beschikken en hoe missers kunnen worden rechtgezet. Het Europees Parlement oordeelde woensdag 31 maart dat Bolkestein z'n boekje te buiten ging en sprak zich uit voor een drastische herziening van de overeenkomst.
Terrorismebestrijding
De Amerikanen eisen teveel gegevens, bewaren ze te lang en gebruiken ze voor veel meer doelen dan terrorismebestrijding, vond een grote meerderheid van de europarlementariërs. Buitenweg: "De Commissie kan moeilijk de ogen sluiten voor zo'n duidelijk signaal. Natuurlijk moeten er stevige maatregelen genomen worden voor de bestrijding van terrorisme. Maar inbreuken op de privacy moeten wel proportioneel blijven en misbruik moet kunnen worden bestreden. We wachten dus op nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Indien de Commissie toch verder gaat op de ingeslagen weg, gaan wij naar het Hof van Justitie."
EU ministers
Eerder deze week spraken de EU-ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken af om ook in Europa luchtvaartmaatschappijen te verplichten gegevens van passagiers over te dragen aan de grensautoriteiten. Het gaat om vluchten van buiten de EU, en om een beperkt aantal gegevens als naam, paspoortnummer en plaats van vertrek.
Zelfbediening
Buitenweg: "Ik sta hier niet negatief tegenover, maar het hangt af van de voorwaarden. Belangrijk is onder meer dat de verstrekking van de gegevens op basis van een 'push-systeem' plaatsvindt, dat wil zeggen dat een beperkt aantal gegevens door de vliegmaatschappijen aan de autoriteiten ter beschikking gesteld wordt. En dat niet, zoals Bolkestein en de VS eerder afspraken, de autoriteiten zichzelf kunnen bedienen door ongelimiteerde toegang tot de gegevens in de boekingssystemen van de vliegtuigmaatschappijen."