Na maanden van onderhandelen en overleg in paarse achterkamers is het Netelenbos toch gelukt om aan de 10 miljard voor wegen (regeerakkoord plus impuls) in deze kabinetsperiode nog eens vijf miljard toe te voegen. Dit alles om de VVD in te laten stemmen met een proef van twee jaar met een uitgeklede vorm van rekeningrijden.

PvdA en D66 hebben uiteindelijk ook ingestemd met het pakket. Hun eisen voor meer OV zijn nauwelijks gehonoreerd. Als we het definitieve pakket vergelijken met eerdere plannen, is de belangrijkste toevoeging op het punt van ov, de snelle treinverbinding tussen de vier grote steden. Maar geld is hiervoor nog niet beschikbaar gesteld. Een mooi voornemen dus, maar geen zekerheid dat het er echt komt.

Het bereikbaarheidspakket is het ultieme voorbeeld van én én beleid. Meer wegen, meer openbaar vervoer, van alles wat, voor elck wat wils. Als het beleid in de afgelopen decennia één ding heeft geleerd dan is het wel dat deze én én benadering niet werkt. Heldere keuzes worden opnieuw uit de weg gegaan. De PvdA slikt opnieuw miljarden aan asfalt. Wat stond er ook al weer in het verkiezingsproogramma van de sociaal-democraten? Nul gulden voor nieuwe wegen.

GroenLinks wil direkt een debat met de minister over het bereikbaarheidspakket. Te vrezen valt echter dat er weinig meer te redden valt nu de Paarse fracties voor de zoveelste keer hun vrijheid hebben ingeleverd, door in de beslotenheid van het coalitie-overleg al in te stemmen met het totaalpakket.

Hugo van der Steenhoven