GroenLinks-Kamerlid Mariko Peters en D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold zijn verheugd over de brede steun voor hun voorstel voor een serieuze Nederlandse bijdrage aan een Europese politiemissie in Afghanistan. CDA, VVD, ChristenUnie, SGP en PvdD stemden voor het voorstel. SP, PVV en PvdA stemden tegen.

Opvallend is vooral de tegenstem van de PvdA. GroenLinks en D66 hebben bij het opstellen van het plan geprobeerd de instemming van alle partijen te krijgen. Peters en Pechtold hebben daarom eerdere voorstellen van PvdA-fractievoorzitter Hamer en ex-PvdA-minister Koenders als uitgangspunt genomen. De PvdA onderhandelde dan ook mee en was eerder deze week akkoord met het plan.

Peters: “De PvdA riep voor en na de val van het kabinet altijd voor training van Afghaanse politie te zijn maar zet zichzelf nu buitenspel. Ongeloofwaardig, voor een partij die op internationale samenwerking prat wil gaan.” Pechtold: “Een groot aantal partijen heeft hier de handen ineen weten te slaan om ervoor te zorgen dat Nederland bij Afghanistan betrokken blijft. Helaas overheerst bij de PvdA oud zeer over de val van het kabinet. Het verbaasd met dat de PvdA zich niet aan haar afspraak houdt.”

EU-missie

Het gaat om een politiemissie die deel uitmaakt van EU-missie EUPOL. De Europese politiemissie heeft op dit moment een groot gebrek aan politietrainers. GroenLinks en D66 vinden het belangrijk om de Afghanen niet in de steek te laten en bij te dragen aan de stabiliteit en veiligheid van het land door het opleiden van agenten. Op dit moment heerst de straffeloosheid in veel delen van Afghanistan. Sinds het bekend worden van het vertrek van de Nederlandse soldaten uit Uruzgan is de veiligheidssituatie verder verslechterd.

Peters: “De Afghanen hebben behoefte aan meer agenten om de huidige straffeloosheid en corruptie te bestrijden. Ik ben blij dat Nederland nu afstand neemt van de heilloze vechtmissie en zich puur richt op de wederopbouw.” Pechtold: “Als de opleiders persoonsbeveiliging nodig hebben dan hebben wij daar uiteraard geen probleem mee. Net als bij diplomaten en Kamerleden die op stap gaan, willen wij dat de trainers veilig uit de poort kunnen”.