NRC handelsblad brengt het bericht dat de president-directeur van de Schelde over een bankbankgarantie beschikt die hem het recht geeft op betalingen van maximaal 3,5 miljoen gulden ongeacht de toekomst van de onderneming? Rabbae wil weten of de minister hiervan op de hoogte was en of er mogelijkheden zijn om deze garantie alsnog in te trekken.

1. Is het bericht juist dat de president-directeur van de Koninklijke Schelde Groep (KSG) over een bankgarantie beschikt die hem het recht geeft op betalingen van maximaal 3,5 miljoen gulden ongeacht de toekomst van de onderneming?

2. Was uw ministerie op de hoogte van deze regeling? Zo nee, waarom niet?

3. Kunt u inzicht geven in de constructie die is gekozen voor deze bankgarantie? Wanneer is deze bankgarantie verstrekt? Onder welke voorwaarden heeft dhr. Van den Heuvel recht op uitbetaling?

4. Wat is de reden geweest om een dusdanig riante regeling te treffen? Vindt u een dergelijke regeling verantwoord enerzijds ten opzichte van de ‘gewone’ werknemers en anderzijds tegen de achtergrond van de financiële situatie van het bedrijf?

5. Kunt u reageren op de oproep van de voorzitter van De Unie dat de overheid deze garantie alsnog zou moeten intrekken? Welke mogelijkheden zou de overheid hiervoor hebben? Bent u hiertoe bereid?

6. Wilt u deze vragen, gezien de spoedige besluitvorming, tijdig beantwoorden zodat ze bij de bespreking in de Kamer over de toekomst van de KSG een rol kunnen spelen?