Vorig jaar dreigde de herziening van het Europese chemicaliënbeleid (oftewel REACH) desastreus af te lopen voor de Europese burgers en kraaide de industrie victorie. De milieucommissie van het Europees Parlement heeft echter het voorstel van de Europese Raad op belangrijke punten aangescherpt.

De milieucommissie dwingt de chemische industrie tot het vervangen van gevaarlijke stoffen, meer informatie te geven en minder dierproeven. REACH staat voor Registratie, Evaluatie en Autorisatie van Chemicaliën. Het is een omvangrijk pakket maatregelen bedoeld om betere regels vast te stellen voor het gebruik van chemicaliën en daarmee Europeanen te beschermen tegen teveel gif in het milieu.

Het belangrijkste resultaat van de stemming in de milieucommissie is dat de chemische industrie weer veilige alternatieven moet aandragen voor gevaarlijke chemische stoffen. Volgens een grote meerderheid van de milieucommissie kan het niet zo zijn dat de producenten van chemicaliën ongestraft kankerverwekkende en hormoonverstorende stoffen blijven gebruiken als die vervangen kunnen worden.

Informatieplicht en dierproeven
De chemische industrie dient eveneens verplicht informatie aan te leveren aan consumenten over de risico's voor milieu en gezondheid. Als de EU producenten toestaat bepaalde chemische stoffen te gebruiken dan moet die informatie kenbaar gemaakt worden op de etiketten van de producten waarin zij verwerkt zijn. Als speelgoed bijvoorbeeld giftige stoffen bevat moet dit bij aankoop duidelijk vermeld staan. Een ander belangrijk punt is dat het gebruik van proefdieren drastisch verminderd moet worden.

De milieucommissie mag dan overstag zijn, maar bij de eerste plenaire stemronde over REACH eind 2005 bleek dat alle drie de grote fracties in het Europees Parlement zich makkelijk laten ringeloren door de dreigementen van de machtige lobby van de chemische industrie. De 25 Europese ministers van Milieu en Economische Zaken deden dit vervolgens nog eens dunnetjes over en zwakten de bescherming van de burgers tegen gevaarlijke stoffen nog verder af.

Lege huls?
REACH zou volgens de Europese Raad een bedreiging betekenen voor de werkgelegenheid, een bureaucratisch monster creëren en de chemische industrie miljarden euro's gaan kosten. Er bleef van het oorspronkelijk ambitieuze REACH-voorstel van de Europese Commissie daardoor niet veel meer over dan een lege huls.

Nu moet blijken of de stemming in de milieucommissie geen Pyrrusoverwinning is. Tijdens de plenaire behandeling november a.s. is telkens een absolute meerderheid van de stemmen nodig (363 leden van het Europees Parlement). De chemische industrie zal alles uit de kast halen om 'vergroening' van REACH te voorkomen. De groene fractie zal zich daarentegen daarvoor tot het uiterste inzetten.

Zie ook: