Op aandringen van Tweede Kamerlid Tom van der Lee komt een deel van de Panama Papers in handen van Nederland. In juli wist de Duitse recherche een deel van de Panama Papers tegen betaling in handen te krijgen. GroenLinks en Partij van de Dieren hebben middels Kamervragen erop aangedrongen Duitsland een kopie te vragen. Staatssecretaris Wiebes antwoordde vandaag dat dit gevraagd en toegezegd is door de Duitse dienst.

De Panama Papers bestaan uit miljoenen interne documenten van een juridisch adviesbureau uit Panama. Het land staat bekend als belastingparadijs. De inhoud van de Panama Papers geeft inzicht in wereldwijde belastingontduiking en –ontwijking.  Nederlandse bedrijven en particulieren die op deze manier de wet omzeilen kunnen worden opgespoord en aangepakt. Duitsland betaalde enkele miljoenen voor de uitgelekte documenten maar deelt de documenten gratis met Nederland.

Van der Lee: ‘Toegang tot de voor Nederland relevante data uit de Panama Papers is zeer welkom. Het dient de aanpak van frauduleuze belastingontduiking en creatieve belastingontwijking. Bovendien heeft het ook een afschrikkende werking. Het zijn juist de zeer vermogenden die misbruik hiervan  maken; waardoor ongelijkheid op een onrechtvaardige manier nog verder toeneemt.’