Mensen die een afwijzing krijgen voor hun aanvraag voor zaken als huishoudelijke hulp of speciaal vervoer moeten een beroep kunnen doen op een lokale ombudsman. Nu lopen de bezwaarprocedures meestal via de gemeente waartegen deze mensen juist in beroep gaan.

GroenLinks-Kamerlid Corinne Ellemeet vindt dat een weeffout in de procedure. ‘De gemeente die een aanvraag afwijst, moet zich buigen over de vraag of de aanvraag terecht is afgewezen. Dat is de slager die zijn eigen vlees keurt. Mensen hebben het recht om in hun eigen regio aan te kloppen bij een ombudsman als zij vinden dat er een verkeerde beslissing is genomen over zorg en ondersteuning. Iemand die zonder eigen belang de beslissing van een gemeente beoordeelt en bindend kan adviseren. Je wil bovendien voorkomen dat mensen meteen de gang naar het recht moeten maken, daar zien veel mensen tegenop.’

Ellemeet grijpt het debat over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning van vandaag aan om nogmaals bij minister De Jonge te pleiten voor zo’n lokale bemiddelaarsfunctie. In een eerder debat wilde hij daar niet aan. ‘De Jonge wees op de beroepsmogelijkheden bij de nationale ombudsman. Op papier kan het, maar de drempel is hoog als je meteen naar een landelijke instantie moet stappen. En bovendien kan een lokale ombudsman ook makkelijker zijn bevindingen teruggeven aan de betrokkenen uit de eigen regio, waaronder een gemeenteraad. Ook voor hen is dat belangrijke informatie die zij kunnen betrekken bij het controleren van hun College. Een lokale ombudsman is goed voor de mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben én voor de plaatselijke democratie.’

GroenLinks kan bij het voorstel rekenen op de steun van Ieder(in) en de Patiënten federatie. Ellemeet overweegt een motie als minister De Jonge haar niet tegemoet komt.