"Dit is onmiskenbaar een kabinet van Wilders. Het lijkt zich vooral te gaan richten op repressie en het verminderen van de immigratie en dat terwijl we in de grootste economische crisis van de afgelopen tachtig jaar zitten. Hervormingen blijven uit. De drie partijen staan daardoor met hun rug naar de toekomst en zetten Nederland op slot.” Dat zegt GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema in reactie op de presentatie van het regeer- en gedoogakkoord van VVD, CDA en PVV.

Volgens GroenLinks brengen VVD, CDA en de PVV de economie niet op orde met beide akkoorden, en lijken gevangen in taboes op het gebied van hervormingen op de arbeidsmarkt en woningmarkt. Ze slagen er alleen in om harde immigratie- en criminaliteitsmaatregelen op te stellen. Dat is een gemiste kans nu Nederland middenin een economische crisis én een klimaatcrisis zit. De lage- en lage middeninkomens betalen hiervoor de rekening. Een duurzame samenleving verdwijnt helemaal uit beeld.

De arbeidsmarktpositie van jongeren blijft beroerd. Ook in het onderwijs wordt niet geïnvesteerd. Volgens het Centraal Planbureau verliezen maarliefst 110.000 mensen hun baan als dit regeerakkoord wordt uitgevoerd. In de kinderopvang wordt gesaneerd in plaats van geïnvesteerd.

Mensen gaan de gevolgen direct in hun portemonnee voelen, terwijl de allergrootste bedrijven een lastenverlichting krijgen. Banken en verzekeraars zullen daar vooral van profiteren, terwijl zij de crisis hebben veroorzaakt.

De coalitie gaat voortvarend asfalteren, maar de auto’s blijven stilstaan. De treinkaartjes worden duurder en er vindt een kaalslag plaats in het stads- en streekvervoer. Maatregelen om de klimaatcrisis te lijf te gaan, komen niet voor in de akkoorden. Europese klimaatdoelen zullen daardoor niet gehaald worden. Het budget van ontwikkelingssamenwerking wordt fors gekort, terwijl er meer uit betaald moet worden.

Dit wordt een kabinet zonder toekomst met de blik naar binnen gekeerd.