Het Europees Parlement heeft ingestemd met nieuwe wetgeving voor het transport van gevaarlijke goederen per schip. Europarlementariër Joost Lagendijk (GroenLinks) noemt het pure winst dat er nu eindelijk een pakket met maatregelen komt.

Jaarlijks wordt er een enorme hoeveelheid aan gevaarlijke goederen in de Europese Unie via de binnenwateren vervoerd, zoals bijvoorbeeld chloor en benzine. Hiervoor zijn nog geen regels opgesteld, terwijl er wel wetgeving is voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg en per spoor.

Grensoverschrijdend
Lagendijk: "Wetgeving voor het transport van gevaarlijke stoffen per schip is hard nodig. Niet alleen om de veiligheid te garanderen, maar ook om de bescherming van milieu en de volksgezondheid Europees te regelen. Veel van dit soort vervoer is namelijk grensoverschrijdend, vandaar het grote belang om hierover goede afspraken te maken. Bovendien zijn de Europese regels ook in het voordeel van ondernemers die nu in verschillende lidstaten aan uiteenlopende, nationale eisen moeten voldoen."

Verplaatsing naar spoor en binnenvaart
Een belangrijke reden om transport via de binnenwateren nu goed te regelen is dat er minder broeikasgassen mee worden uitgestoten. De verwachting is dat er een toename in deze vorm van transport komt. Het beleid van de EU is er namelijk op gericht om transport van de weg te verplaatsen naar het spoor en via de binnenwateren.

Afstemmen nodig
Volgens de Groenen is het daarom belangrijk om de eisen voor de verschillende manieren van transport op elkaar af te stemmen. Op die manier wordt het aantrekkelijker om meerdere vervoerswijzen met elkaar te combineren. "Bijvoorbeeld door een deel van het traject per spoor af te leggen, om de vracht vervolgens per schip verder te transporteren. Dat is niet alleen efficiënt, maar vooral ook duurzaam. Ik hoop daarom dat vervoersbedrijven daadwerkelijk vaker voor een combinatie van verschillende vervoerswijzen zullen kiezen", aldus Lagendijk.