Het schip van de stichting Reinwater is een paar weken geleden uit Amsterdam vertrokken om campagne te voeren voor biologisch afbreekbare smeerolie. Vandaag kwamen ze aan in Straatsburg. GroenLinks Europarlementariër Alexander de Roo was op hun voorlichtingsbijeenkomst.

Op de bijeenkomst werden de voor- en nadelen van biologisch smeerolie, en dan met name het gebruik in de (binnen)vaart, besproken. Grootste voordeel is, dat het afbreekbaar is zodat het oppervlaktewater niet vervuilt. Eén liter synthetische smeerolie vervuilt namelijk maarliefst één miljoen liter water. Biologische smeerolie vervuilt niet. Grootste nadeel is dat het product twee á drie keer zo duur is.

Onderzoekers, producenten en gebruikers gaven hun visie op de ontwikkelingen rond biologisch afbreekbare smeerolie. De onderzoekers zijn verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Bij de gebruikers moet niet alleen aan schepen gedacht worden, ook sluizen en waterkrachtcentrales moeten de machines in de olie zetten. Het Hoogheemraadschap van Rijnland bijvoorbeeld gebruikt de ‘biosmeermiddelen’ reeds volop. Ook bij andere takken van industrie worden biologische smeermiddelen inmiddels gebruikt.

Als vice-voorzitter van de milieucommissie van het Europees Parlement is De Roo natuurlijk zeer geïnteresseerd in alternatieven die minder schadelijk blijken voor het milieu. De ontwikkelingen bij organisaties als stichting Reinwater volgt hij dan ook op de voet. Onlangs is een verzoek in het Europees Parlement aangenomen waarin de lidstaten worden aangedrongen om het gebruik van biologische smeermiddelen te bevorderen. Dat kan via voorlichting of door financiële voordelen te verbinden aan de biosmeermiddelen. Maandag 29 oktober vergaderen de milieuministers over dit punt en zullen zij tot een besluit moeten komen. Tenslotte moet de Europese Commissie, bij de herziening van de richtlijn voor pleziervaart, met een voorstel komen om biosmeerolie in de Europese Unie te stimuleren.