Decentralisatie van het spoor is niet altijd goedkoper voor de reiziger, vergroot de complexiteit van het net en kan bij vervoerders tot afstemmingsproblemen leiden. GroenLinks is blij met de resultaten van het onderzoek van een onafhankelijke commissie onder leiding van oud-senator Eric Janse de Jonge (CDA). Op verzoek van minister Schulz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is de decentralisatie van spoorlijnen de afgelopen maanden door de commissie onderzocht.
De resultaten van het onderzoek zijn donderdag gepubliceerd.
Tweede Kamerlid Ineke van Gent: "Dit rapport bevestigt het beeld van GroenLinks dat reizigers geen baat hebben bij verder opknippen van het spoor. Decentralisatie blijkt niet efficiënt en niet kostenneutraal. Geen enkele noodzaak dus om de plannen van de minister door te zetten. Ook niet tussen Zwolle en Groningen, waar geen bestuurlijke overeenstemming is over decentralisatie."
Van Gent zou graag zien dat de minister de NS over het hele hoofdspoor laat rijden. “Het lukt NS en regionale vervoerders niet eens om te voorkomen dat reizigers steeds opnieuw moeten in- en uitchecken met hun ov-chipkaart, en hierdoor dubbel opstaptarief betalen. Laat staan dat ze samen over één spoor kunnen rijden en harmonieus samenwerken bij calamiteiten”.
Wat GroenLinks betreft gaat de hoofdconcessie naar de NS. Hier moet snel een knoop over worden doorgehakt. "Er is nu lang genoeg gewikt en gewogen", aldus Van Gent.