Wat doen we met onze oude televisies, scheerapparaten, gsm’s en magnetrons? Recyclen! De Europese Commissie kwam met twee voorstellen. Onder aanvoering van de Groenen/EVA fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, zijn deze richtlijnen aangescherpt.

In 1998 is er zes miljoen ton aan elektrisch en elektronisch afval in de Europese Unie gegenereerd. Deze hoeveelheid groeit jaarlijks drie tot vijf procent. Een richtlijn ter bevordering van recycling van deze apparatuur en een lijst met verboden stoffen voor deze apparaten is dan ook broodnodig. GroenLinks Europarlementariër Alexander de Roo voerde namens de Groenen/EVA fractie het woord en leidde een aantal belangrijke amendementen ongeschonden door het Europees parlement.

Groene innovatie

Het belangrijkste amendement dat is goedgekeurd, is de invoering van de individuele verantwoordelijkheid van de producent voor toekomstige elektrische en elektronische apparatuur. Door deze individuele financiële verantwoordelijkheid worden bedrijven gestimuleerd na te denken over het tweede leven van een elektrisch of elektronisch apparaat dat zij produceren. Innovatie van producten met betrekking tot afbreekbaarheid of recyclebaarheid zal zo gestimuleerd worden. "Making the producer responsible for taking back and recycling waste from its own electrical and electronic equipment, it is obviously an incentive that will lead to green innovation. Business will adapt to find a cheaper way to design equipment in a more environmentally efficient way," aldus Alexander de Roo tijdens een persfonferentie donderdag 10 mei Brussel.

Gratis inleveren

Particulieren kunnen hun oude apparatuur gratis inleveren. Elektrische en elektronische apparatuur moet ofwel collectief gescheiden van ander afval opgehaald worden of er moeten inzamelingspunten ingesteld worden door de nationale of lokale overheden. Dus geen scheerapparaten, magnetrons, televisies, mobiele telefoons en computers meer in de grijze afvalzak.

De hoeveelheid aan apparatuur die straks niet meer bij het grof afval zou moeten komen, is 6 kilo gemiddeld per inwoner per jaar. Dat is 2 kilo meer dan de Commissie in eerste instantie in haar richtlijn voorstelde.

Ook de invoering van deze richtlijn is door de Groenen/EVA vervroegd. Het voorstel van de Commissie was vijf jaar, dat is nu 30 maanden geworden. Over ruim twee jaar zal deze richtlijn in de lidstaten in werking moeten worden gesteld. Dat betekent ook dat het huidige Nederlandse systeem, dat middels de verwijderingsbijdrage werkt, over tien jaar verleden tijd is.

Links:

de integraal aangenomen tekst

artikel in Planet Ark, inclusief een reactie van o.a. Philips op de richtlijn van recycling van de electrische en electronische apparatuur