Vandaag is Rik Grashoff geïnstalleerd als Tweede Kamerlid van GroenLinks. Hij neemt de kamerzetel in die is vrijgekomen door het vertrek van Bram van Ojik.

Grashoff was eerder lid van de Tweede Kamer tussen 2010 en 2012. De afgelopen jaren was hij partijvoorzitter van GroenLinks. Grashoff wordt woordvoerder van GroenLinks in de Tweede Kamer op de terreinen Financiën, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Natuur en Landbouw, Buitenlandse Zaken en Defensie.

Bio

Rik Grashoff (1961) was van 3 maart 2013 tot 11 mei 2015 partijvoorzitter van GroenLinks. In deze periode heeft hij de partij hervormd naar een partij waar leden een grote inbreng en zeggenschap hebben. Ook heeft hij een aantal forse veranderingen doorgevoerd op financieel en organisatorisch terrein.

Van 23 november 2010 tot 20 september 2012 was hij lid van de Tweede Kamer voor GroenLinks. Hij voerde het woord over Natuur en Landbouw, Ruimtelijke Ordening en Binnenlands Bestuur. Tevens was hij lid van de parlementaire enquêtecommissie die de bankencrisis van 2008-2009 onderzocht.

Daarvoor was hij twee jaar wethouder in Rotterdam en acht jaar wethouder in Delft. Tijdens zijn wethouderschappen was hij portefeuillehouder op een breed scala aan onderwerpen, van participatie en cultuur tot mobiliteit, vastgoed en stedelijke ontwikkeling. In Delft was hij onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de spoortunnel en de autoluwe binnenstad, in Rotterdam voor onder andere het taal- en inburgeringsonderwijs en de doorstart van het warmtebedrijf. Hij studeerde Civiele Techniek aan de TU Delft.

Rik Grashoff woont samen in Delft en is vader van 2 zoons.