Uit de vergelijking van de programma’s van de politieke partijen blijkt dat GroenLinks natuur en milieu verreweg het best gezind is. Het is bovendien een solide programma: uitvoering van het GroenLinkse programma levert de meeste extra werkgelegenheid op.

Geen enkele partij doet zoveel voor nieuwe natuur, stilte, bescherming van het landschap, biologische landbouw, duurzame energie en gezonde lucht als GroenLinks. Geen enkele partij vermindert zoveel de vervuiling, herrie, stank en het volbouwen van groene gebieden. PvdA, D66, SP en CU komen afhankelijk van het thema op afstand op de tweede tot vijfde plaats.

De berekening van het RIVM toont tevens aan dat met voortzetting van een rechtse coalitie Nederland een minder mooi, vuiler en ongezonder land wordt. De kabinetsplannen verkwanselen de natuur door minder geld voor aankoop van gebieden, door een versoepeling van normen voor milieuvervuiling en bouwen in het buitengebied. Verder neemt de vervuiling door het verkeer en de uitstoot van broeikasgassen met een rechtse coalitie toe. Door Borssele open te houden beperkt men nog enigszins de toename aan broeikasgassen, maar creëert juist weer problemen met radioactief afval voor toekomstige generaties.

Het succes van het GroenLinkse programma zit hem in de keuze de vervuiler te laten betalen. Bijvoorbeeld in de vorm van een energiebelasting voor de industrie, een open-ruimteheffing voor bouwen in het groene, open gebied en een kilometerheffing voor de veelrijders in het verkeer. De opbrengst van deze heffingen geeft GroenLinks terug aan met name de laagste inkomens. De heffingen stimuleren milieuvriendelijkere productie en consumptie. De lagere inkomens en met name mensen die milieuvriendelijk consumeren gaan er bij GroenLinks fors op vooruit. Andere partijen kiezen niet, of maar halfslachtig voor deze ‘vergroening van belastingen’.

Voorts kiest GroenLinks echt voor Groen door bijvoorbeeld veel geld vrij te maken voor nieuwe natuurgebieden en openbaar vervoer.

De vergelijking is na te lezen op de site van het RIVM.