GroenLinks legt samen met D66 de laatste hand aan een initiatiefwet, die commissarissen, aandeelhouders én werknemers vergelijkbare rechten geeft. Rosenmöller roept de PvdA op om nú kleur te bekennen en steun te geven aan dit wetsvoorstel. Vandaag hebben zij het concept ontvangen met de uitnodiging het wetsvoorstel mede te ondertekenen. Morgen kunnen ze het licht op groen zetten.

Rosenmöller deed deze oproep tijdens de Nacht van de democratie in Groningen. Hier kruist Paul Rosenmöller de degens met Thom de Graaf over de toekomst van onze democratie. Rosenmöller complimenteerde De Graaff met de politieke moed die deze afgelopen vrijdag toonde, door de politieke macht van ons staatshoofd ter discussie te stellen. Tevens roept hij de andere regeringspartijen op om het voorbeeld van D66 te volgen door met meer politieke moed posities te kiezen in belangrijke actuele vraagstukken, zoals de integratie van nieuwkomers.

“Neem het vraagstuk van de integratie van nieuwkomers. Volgende week komt dit aan de orde in een fractievoorzittersdebat.

Melkert wil zich te weer stellen tegen de kritiek van Dijkstal, dat de PvdA nooit thuis geeft als het gaat om de aanpak van dit vraagstuk. Het debat dreigt niet veel meer dan een zwartepietenspel te worden. Twee oud bewindslieden, nota bene in de vorige periode verantwoordelijk voor respectievelijk de coördinatie van het minderhedenbeleid en de arbeidsdeelname van allochtonen, gaan elkaar verwijten dat er te weinig gebeurd is. Het waren en zijn PvdA en VVD bewindslieden die de departementen Onderwijs en SoZaWe domineren. Geen van beide partijen kan daarom weglopen voor hun verantwoordelijkheid als het gaat om achterstanden in (taal)onderwijs en op de arbeidsmarkt.

Ik roep Melkert én Dijstal op meer politieke moed te tonen. Door kritisch over hun eigen rol te reflecteren én door concrete stappen vooruit te zetten. Ze dienen zich beiden hard te maken voor méér geld. Zet een deel van de meevallers in voor onderwijsachterstandbeleid en de vóórschool. Ga een resultaatsverplichting aan als het gaat om terugdringing van de wachtlijsten voor taallessen en inburgering. Zorg voor meer maatwerk in de inburgeringstrajecten, probeer arbeid en (taal)scholing meer te combineren en zet geschoolde asielzoekers (al dan niet tijdelijk) in om de arbeidsmarktkrapte in arbeid en zorg te bestrijden.”

“Ook een andere kwestie moet op korte termijn beslecht worden. Al jaren lang woedt er een debat over de benoeming van commissarissen in Raden van Bestuur. Ten onrechte hebben aandeelhouders en werknemers hier geen directe invloed op. De rel rond Nina Brink en WOL geeft nog eens aan dat de nieuwe economie schreeuwt om meer medezeggenschap in en democratisering van structuurvennootschappen. De PvdA moet daarom niet langer van de zijlijn toekijken en actief haar steun geven aan het voorstel van D66 en GroenLinks."

Paul Rosenmöller