Bij de start van de lokale verkiezingscampagne in Alkmaar zal Paul Rosenmöller Pim Fortuyn uitdagen tot een publiek debat over de vraag: Wat zijn de oplossingen voor het maatschappelijke onbehagen?

Tijdens het onlangs gehouden congres van GroenLinks heeft Rosenmöller Leefbaar Nederland flink bekritiseerd (‘Fortuynlijk Nederland is geen Leefbaar Nederland’). Het verwoorden van het onbehagen gaat de club van Fortuyn vele malen beter af dan het verwoorden van oplossingen. Alleen een inhoudelijke confrontatie kan deze ‘leegte’ blootleggen.

Rosenmöller: ‘De opmars van Leefbaar Nederland vraagt om een stevig debat over programma, prioriteiten en financiering. Andere partijen neigen ernaar Fortuyn en zijn club met fluwelen handschoenen aan te pakken en naar rechts op te schuiven om hem de wind uit de zeilen te nemen. De PvdA kiest voor een nieuwe flinkheid. Op tal van terreinen is men plotseling voor meer repressie. Het CDA steekt zijn kop in het zand voor de multiculterele samenleving. En de VVD komt niet verder dan voor de zoveelste keer haar asielbeleid nog verder aan te scherpen.

GroenLinks wil de rechtse agenda van Fortuyn bestrijden. Napraten van LN is wel het laatste waar Nederland op zit te wachten.’

Waar GroenLinks ook in Utrecht en Hilversum steeds het inhoudelijke debat met LN als een van de weinigen heeft gezocht, zullen we dat ook landelijk doen. Meer passie in de politiek en duidelijkheid in de stellingnamen van de diverse partijen betekent dat een politieke confrontatie niet uit de weg gegaan mag worden.