Zwaveluitstoot veroorzaakt zure regen. De uitstoot door industrie en verkeer is inmiddels teruggedrongen, zeeschepen zijn nu de grootste verzuurders. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo pleitte - met succes - voor het verlagen van zwaveluitstoot door zeeschepen.

Het Europees Parlement stemde woensdag 4 juni unaniem in met De Roo's voorstel tot een maximumuitstoot van 0,5 procent (is nu drie procent). De Europese Commissie wil de zwaveluitstoot van zeeschepen slechts terugbrengen naar 1,5 procent. Dat ging het Europees Parlement, onder aanvoering van De Roo, dus niet ver genoeg. "Deze unanieme instemming van het Europees Parlement is een krachtig signaal richting de Europese Commissie en de Europese Raad om het voorstel over te nemen', aldus De Roo.

Zure regen
De zwaveluitstoot in Nederland is in de voorbije jaren teruggebracht van 4000 naar 2500 eenheden. "Maar", zo waarschuwt De Roo, "als we de natuur echt willen beschermen tegen de zure regen, moeten we terug naar 400 eenheden. Met deze nieuwe maatregel voor zeeschepen komen we hier heel dicht bij in de buurt en komt het einde van zure regen in Europa in zicht."

Schone lucht
Een ander voordeel is schonere lucht. Minder zwaveluitstoot betekent ook minder roetdeeltjes. De Roo: "Het terugdringen van de zwaveluitstoot tot 0,5 procent zorgt voor een verlaging van de roetuitstoot met maar liefst tachtig procent." Roetdeeltjes zijn kankerverwekkend. Dit gezondheidsaspect is bijzonder belangrijk, vindt De Roo. "Nederland heeft moeite om aan de Europese normen voor fijne stoffen in de lucht te voldoen. Als rond 2010 de schepen in Rotterdam - met zijn 80.000 scheepsbewegingen - en de Noordzeekust aan de nieuwe eisen voldoen, dan wordt de lucht in Nederland aanzienlijk schoner."

Minder lawaai
Het is de bedoeling dat zeeschepen een 'eco-silencer' inbouwen. Dat is een wasinstallatie op de schoorsteen. Deze filtert vijfennegentig procent van de zwavel uit de uitstoot en het lawaai fors neemt sterk af. "Dat is een mooie bijkomstigheid en brengt het milieuvoordeel op drie: minder zwavel, minder roet en minder lawaai", aldus De Roo.

Goedkoop
De Roo slaagde erin het Europees Parlement vrijwel unaniem achter dit vergaande voorstel te krijgen doordat hij met een goedkope oplossing voor de scheepseigenaren kwam. Inbouw in een bestaand schip kost zo'n 1,5 miljoen euro, in een nieuw schip zijn de kosten verwaarloosbaar. ,,Rechts stemde voor vanwege de lage kosten voor scheepseigenaren. Links vanwege het driedubbele milieuvoordeel.