Vanaf 2009 mag benzine en diesel in Europa maximaal 10 ppm (parts per million) zwavel bevatten, stelde het Europees Parlement 30 januari vast. Nu is dat nog 150 ppm. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo is blij. “In combinatie met de tweede generatie katalysatoren, vanaf 2005 in nieuwe auto’s verplicht, zorgt dat voor schonere lucht en een einde aan de zomerse smogwaarschuwingen.”

In 1998 was De Roo reeds betrokken bij de besluitvorming rond de eerste generatie katalysatoren. “Toen ging het lood uit de benzine. Vermindering van zwavel was in 1993 helaas nog onhaalbaar. Die slag is vandaag geslagen, mede dankzij mijn Finse Groene collega Heidi Hautala.”

Zwavelarme benzine
Bij de pomp kun je nu reeds Pura tanken, waarvan het zwavelgehalte is teruggebracht naar 50 ppm (vijf honderdduizendste deel). Vanaf 2005 is deze ‘groenere’ benzine en diesel in heel Europa verplicht. In 2009 wordt de benzine en diesel nog een stukje groener en bevat die niet meer dan 10 ppm zwavel. Alle auto’s en vrachtwagens rijden dan op deze nieuwe brandstof, zo besloot het Europees Parlement woensdag 29 januari. De oude brandstof mag dan niet meer getankt worden. Verder dringt het Europees Parlement aan op ‘fiscale stimulansen’ om het gebruik van schonere brandstoffen, ook vóór 2009, te stimuleren.

Innovatie
Er is een ‘tweede generatie’ katalysator op de markt, die aansluit bij die ontwikkeling van de brandstof. Die tweede generatie katalysator is vanaf 2005 verplicht voor nieuwe auto’s en in 2007 voor vrachtwagens. De Roo, vice-voorzitter van de milieucommissie, ziet in de wetgeving een stimulans voor de Europese auto-industrie. “Californië was het eerste met katalysatoren. Al in 1973 waren die daar verplicht. Lange tijd liep Europa achter op de Amerikanen. Europa krijgt nu een technologische voorsprong op het gebied van katalysatoren. Ook landen als India en China hebben hier, gezien hun smogproblemen in de steden, interesse in. Dat is voor de auto-industrie een zeer interessante markt.” Ook auto’s en vrachtauto’s met oude katalysatoren kunnen de nieuwe, schonere benzine tanken. De uitstoot van luchtverontreinigende stoffen vermindert dan met 30 tot 40 procent in plaats van 90 procent.

Schonere lucht
Een minimaal zwavelgehalte in de brandstof in combinatie met de nieuwe katalysator vermindert de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen met maar liefst 90 procent. Ook de uitstoot van (kankerverwekkende) roetdeeltjes gaat met 90 procent omlaag. Tenslotte wordt de ‘zure regen’, die het afsterven van bomen en planten veroorzaakt, landbouwopbrengst doet dalen, gebouwen aantast etc, minder. De Roo: ”Na 2010 is verkeerssmog, de klassieke luchtverontreiniging, in heel Europa, Oost en West, verleden tijd.”