In Amsterdam komt het einde van de snorscooter op het fietspad in zicht. Op aandringen van GroenLinks-wethouder Van Poelgeest staat verkeersminister Schultz open voor een maatwerkoplossing voor de hoofdstad. GroenLinks vindt dat andere steden ook ruimte moeten krijgen om scooters van het fietspad te weren. De partij is meteen een petitie gestart in de andere grote steden om de fietspaden scootervrij te verklaren.

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren vindt het mooi dat Amsterdam de mogelijkheid krijgt om de scooteroverlast op het fietspad aan te pakken. “Fietsers moeten veilig kunnen fietsen. Nu Amsterdam de ruimte krijgt om een oplossing aan te dragen, is een belangrijke stap gezet. Maar er is meer nodig. GroenLinks wil dat andere steden dezelfde mogelijkheid krijgen.”

In Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Groningen, Haarlem, Maastricht en Leiden heeft GroenLinks de petitie Fietspad Scootervrij gelanceerd. Inwoners kunnen hun handtekening achterlaten op fietspadscootervrij.nl. Scooters op het fietspad zijn overal onveilig, ongezond en milieuonvriendelijk, niet alleen in Amsterdam. GroenLinks rekent op succes. De Amsterdamse petitie heeft al meer dan 2.500 handtekeningen opgeleverd.

De actie gaat in de hoofdstad net zolang door totdat de fietspaden scootervrij zijn. Tijdens een raadsdebat in Amsterdam op 6 februari bevestigde wethouder Van Poelgeest dat minister Schultz bereid is om open te staan voor lokale oplossingen. Volgens hem kan dat betekenen dat snorscooterrijders op de weg moeten rijden met een helm op.
Al lange tijd dringt GroenLinks aan op scootervrije fietspaden in combinatie met een helmplicht. Begin december 2013 luidde de wethouders van de G4 de noodklok bij minister Schultz. Zij vroegen om meer middelen om de overlast van snorscooters aan te pakken. De minister heeft in een gesprek op 5 februari met wethouder Van Poelgeest en burgemeester Van der Laan gezegd bereid te zijn hen deze middelen te geven.