Onder uitgeprocedeerde asielzoekers bevinden zich vele schrijnende gevallen, zo blijkt uit onderzoek van GroenLinks. Ernstig zieke mensen worden uitgezet, gezinnen worden gescheiden, kinderen worden verwijderd uit hun land van herkomst (Nederland), asielzoekers worden uitgezet naar onveilige landen. GroenLinks wil een humaner beleid en een parlementair onderzoek naar de IND.

GroenLinks heeft in de afgelopen 8 maanden via het Meldpunt Schrijnende Gevallen informatie verzameld over de situatie waarin uitgeprocedeerde asielzoekers zich in ons land bevinden. Wij hebben de Checklist Inherente Afwijkingsbevoegdheid van de IND op het internet gezet. Asielzoekers en uitgeprocedeerden konden daar aangeven of zij op onderdelen van deze lijst ‘scoorden’ als schrijnend geval. 633 asielzoekers en uitgeprocedeerden hebben daar gebruik van gemaakt.

De resultaten zijn schokkend. Ernstig zieke en getraumatiseerde mensen worden uitgezet. Ouders en kinderen en gezinnen worden gescheiden. Kinderen die hier zijn geboren, worden weggestuurd. Deze kinderen worden dus verwijderd uit hun land van herkomst (Nederland) en weggestuurd naar een land waar ze nieuw zijn. Vele uitgeprocedeerden hebben in hun land van herkomst te vrezen voor vervolging, onderdrukking en discriminatie. Meisjes worden uitgezet naar landen waar ze besnijdenis hebben te vrezen.

Daarom doet GroenLinks een moreel appèl aan de Minister van Vreemdelingenzaken en Integratie. Wij vragen haar om een onafhankelijk en deskundig onderzoek naar de morele aspecten van het huidige asielbeleid. Daarbij dient de humanitaire situatie van de afgewezenen te worden meegewogen, mede in relatie tot de rechten van de mens en de rechten van het kind. Wij vragen ook om bij elke individuele beslissing gemotiveerd in te gaan op de humanitaire gevolgen. Daarnaast doen wij een oproep aan de andere fracties in de Tweede Kamer om mee te werken aan het instellen van een parlementair naar het functioneren van de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND).

Het moreel appèl en de onderzoeksresultaten zijn hier te vinden.

Marijke Vos, lid Tweede Kamer voor GroenLinks
Eduard van Zuijlen, statenlid Groningen voor GroenLinks