Het Europees Parlement stemde deze week over een voorstel om de CO2-uitstoot door personenauto´s en lichte bedrijfsvoertuigen te verminderen. Volgens Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) verzwakt het aangenomen voorstel de inzet van de onderhandelingen met de Europese Commissie en de lidstaten.

Zowel het tijdspad als de doelstelling zijn afgezwakt. In de milieucommissie van het Europees Parlement werd onlangs nog afgesproken dat 120 gram CO2-uitstoot per kilometer door personenauto´s en lichte bedrijfsvoertuigen in 2012 nodig is om voor een goed bronbeleid te zorgen. In het nieuwe voorstel is dit plotseling 125 gram CO2-uitstoot in 2015.

Nu al rijden meer dan een miljoen auto's in de Europese Unie rond met een CO2-uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer. Hybride auto's, die binnenkort op de markt komen, produceren zelfs maar 60 gram CO2-uitstoot. "Dit is de vernieuwende technologie die de Europese Unie moet stimuleren" aldus Buitenweg.

De techniek is er, nu de politieke wil nog
Helaas lijkt een meerderheid in het Europees Parlement geneigd om juist de achterhoede te belonen voor hun lakse gedrag door de eisen aan de automobielindustrie te versoepelen tot een uitstoot van 125 gram CO2 per kilometer in 2015.

Ongeveer 19% van alle uitstoot van kooldioxide in de Europese Unie is afkomstig van personenauto´s en lichte bedrijfsvoertuigen. De uitstoot neemt alleen maar toe, vooral doordat het aantal auto´s de afgelopen 15 jaar dramatisch is toegenomen. Van 156 miljoen in 1990 tot 212 miljoen in 2003.

Volgens de voorzitter van de ACEA, de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten, bestaan er genoeg CO2-beperkende technieken, maar worden die nog niet op grote schaal toegepast. Buitenweg: "Door strenge eisen te stellen garandeert de overheid dat er voldoende markt is voor de nieuwe technieken. De auto-industrie zou dus juist blij moeten zijn met hoge eisen, omdat de investeringen dan sneller renderen."

Ambitieus bronbeleid nodig
De Europese Commissie komt nog met een concreet wetsvoorstel om de CO2-uitstoot door personenauto´s en lichte bedrijfsvoertuigen terug te dringen. Daarna zullen het Europees Parlement, de Europese Commissie en de lidstaten gaan onderhandelen over de uiteindelijke invulling van deze wet. "Het is belangrijk dat er ambitieuze normen worden gesteld. Om onze klimaatambities te halen is het noodzakelijk om vast te houden aan de 120 gram CO2-uitstoot per kilometer in 2012 en 80 gram in 2020. Bovendien moeten er hoge boetes komen op het overtreden van de normen", aldus Buitenweg.

Zie ook;