GroenLinks is blij met de vanmiddag door de Kamer aangenomen motie waarin staatssecretaris Dijkhoff wordt verzocht het Kinderpardon eerlijker toe te passen. Hij zal het zogeheten meewerkcriterium moeten versoepelen: kinderen hoeven hierdoor alleen maar aan te tonen dat zij beschikbaar waren voor uitzetting door de overheid, in plaats van dat zij er alles aan hebben moeten doen om op eigen initiatief te vertrekken naar het land van herkomst.

Na 14 moties van GroenLinks en andere partijen en een initiatiefnota van GroenLinks en SP die de afgelopen kabinetsperiode allemaal onvoldoende steun kregen in de Kamer, is er op de valreep van deze kabinetsperiode toch een meerderheid voor het eerlijker maken van het Kinderpardon.

Linda Voortman: “Ik ben ongelooflijk blij dat meer dan vier jaar knokken voor een eerlijk kinderpardon op de valreep van deze verkiezingsperiode toch nog vruchten af lijkt te werpen. Ik hoop dat de staatssecretaris nu snel het Kinderpardon gaat aanpassen en zich niet zal verschuilen achter de komende verkiezingen. Er hangt veel te veel vanaf voor de in Nederland gewortelde kinderen die hierdoor weer zouden kunnen beginnen aan het opbouwen van een toekomst.”