De snelheidsverlaging op de A10 bij Amsterdam en de A13 bij Rotterdam is een goede eerste stap. GroenLinks- Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren: "het is goed dat de minister nu eindelijk inziet dat 80 rijden op dit soort wegen zorgt voor minder vervuiling, minder herrie en meer veiligheid." Er zijn in nederland meer snelwegen die door druk bevolkte gebieden lopen. GroenLinks wil daarom van de minister weten waarom zij de snelheid op die wegen niet ook verlaagt.

Schriftelijke vragen van het Liesbeth van Tongerenaan de minister van Infrastructuur en Milieu over haar besluit om de snelheidsverhogingen op de A10 en A13 terug te draaien

 

1. Deelt u de mening dat de volksgezondheid en verkeersveiligheid zwaarder wegen dan de wens om hard te mogen rijden op snelwegen? Zo nee, waarom niet?

2. Heeft uw verstandige beslissing om de maximumsnelheden op de A13 en de A10 te verlagen consequenties voor de andere wegen waar de snelheidslimiet omhoog is gegaan? Zo ja, bent u van plan om de verhogingen ook daar terug te draaien? Zo nee, waarom niet?

3. Deelt u de mening dat het niet zover moet komen dat de maximumsnelheden leiden tot nieuwe rechtszaken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u van plan de verhoogde maximumsnelheden daarom overal terug te draaien?

4 Bent u het met mij eens dat eenduidige verkeersregels ten goede komt aan de verkeersveiligheid en het aanpassen van de maximumsnelheden daar niet aan bijdraagt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid de verhoogde snelheden overal terug te draaien naar de oude situatie?

5. Bent u bereid om Rijkswaterstaat de opdracht te geven om herberekeningen uit te laten voeren voor de luchtkwaliteit bij snelwegen waar de maximumsnelheden zijn verhoogd, zoals ook is gebeurd voor de lucht bij de A13 en de A10? Zo ja, wanneer kan de Kamer de resultaten verwachten? Zo nee, waarom niet?

6. Deelt u de mening dat u niet alleen moet anticiperen op de luchtkwaliteitsnorm voor 2015, maar ook op de Europese streefwaarden voor 2020? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u zich daarvoor inzetten en welke consequenties heeft dat streven voor de maximumsnelheden op de Nederlandse wegen?