Zaterdag koos het D66 congres vóór verdere deelname aan het kabinet Balkenende II. Ondanks de grote inhoudelijke kritiek op het Paasakkoord wogen 'partijbelang' en 'landsbelang' zwaarder. Feit is dat met dit besluit de nieuwe minister van bestuurlijke vernieuwing, Alexander Pechthold, werk moet maken van een nieuwe 'agenda' op het terrein van bestuurlijke vernieuwing. GroenLinks wil hem daarover in een hoorzitting bevragen.

Minister Pechtold zal volgens Boris Dittrich als 'minister van consensus' te werk gaan en heeft zelfs al de vrijheid gekregen om, indien nodig, af te wijken van de coalitie-afspraak om de direct gekozen burgemeester in de grondwet op te nemen. Minister Brinkhorst heeft – bovenop de tekst van het Paasakkoord – aangedrongen op een snelle realisatie van de gekozen formateur. Alle reden om snel met de minister te spreken over de vraag hoe hij zijn werkzaamheden op zal gaan pakken. Daarom heeft GroenLinks per bief aan de Vaste Kamercommissie van Binnenlandse Zaken voorgesteld om op korte termijn een hoorzitting met de nieuwe bewindsman te organiseren.

Hoorzittingen met nieuwe bewindslieden hebben in het verleden al vaker op initiatief van GroenLinks plaats gevonden. Momenteel loopt ook de schriftelijke behandeling van een initiatiefvoorstel van Femke Halsema, dat beoogt om in de toekomst hoorzittingen met kandidaatsbewindslieden te organiseren nog vóór hun benoeming (kamerstuk 30022). Helaas, kwam de benoeming van Pechtold te snel voor deze vernieuwing.

De hoorzitting geeft minister Pechtold de mogelijkheid om zijn geplande werkwijze en (voorlopige) ideeën voor de resterende regeerperiode uiteen te zetten. Daarnaast kan er over zijn visie op de ministeriële verantwoordelijkheid, de relatie met de Kamer en versterking van het dualisme tussen Kamer en Kabinet worden gesproken.

Wijnand Duyvendak