Europa moet fundamentele sociale en mensenrechten vastleggen in een Europese grondwet, vindt GroenLinks europarlementariër Theo Bouwman. “Sociaal beleid dient op gelijke voet te staan met het economisch beleid. Ook de maatschappelijke functie van diensten van algemeen belang moeten stevig verankerd worden in de fundamenten van het toekomstig Europa.”

De Groene/EFA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, organiseerde maandag 24 juni een debat over de broodnodige sociale aspecten die de Conventie, die de basis voor een Europese grondwet moet schrijven, moet opnemen. Op de bijeenkomst spraken vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties over het sociale beleid als onlosmakelijk onderdeel van een gezond economisch beleid.

Grondwet

De Europese Groenen zien het liefst een Europese grondwet met fundamentele sociale en mensenrechten. In aanvullende Europese wetten dienen deze fundamentele sociale rechten te worden uitgewerkt. Dat is hard nodig wil Europa haar sociale model behouden. Bouwman: “Het moet afgelopen zijn met de dominantie van het economisch beleid. Sociale paragrafen dienen volwaardig in het economisch en financieel beleid van de Unie te worden geïntegreerd.” Ook is het nodig dat diensten van algemeen belang, zoals de watermarkt, het openbaar vervoer, worden beschermd.

Achtergrond Conventie

De Conventie, een 'discussieplatform' van vertegenwoordigers van nationale parlementen, regeringen, het Europees Parlement en de Europese Commissie, spreekt over de toekomst van de Europese Unie. Wat moet 'Brussel' regelen en wat blijft bij de lidstaten. Wat is de bevoegdheidsafbakening tussen de instellingen als het Europees Parlement en de Europese Commissie? Worden de besluiten in de Europese Unie van de toekomst genomen door gekozen volksvertegenwoordigers of door diplomaten en ministers? De uitkomst van de Conventie vormt de basis vormen voor de Intergouvernementele Conferentie (IGC), die weer moet leiden tot een nieuw Europees Verdrag.

Zie voor de standpunten van sociale en maatschappelijke organisaties over de toekomst van Europa:

- Europees verbond vakbonden

- FNV