De Europese Unie telt jaarlijks meer dan 40.000 verkeersdoden. Eén manier om dit aantal te verminderen is het 'veiliger' maken van verkeersongelukken. Middels zachte bumpers, uitgebreide kreukelzones en een verbod op 'koeievangers' moeten de gevolgen voor met name wandelaars of fietsers verminderd worden. Daartoe heeft het Europees Parlement, middels een vrijwillige overeenkomst, besloten.

De Europese Commissie is een hele serie veiligheidsmaatregelen met de auto-industrie overeengekomen. Het Europees Parlement stemde donderdag 13 juni in met het convenantvoorstel. IN dat convenant is overeengekomen dat vanaf 2002 op nieuwe auto's zachte bumpers en een uitgebreide kreukelzone zit. De zogenaamde 'koevangers', een stalen constructie aan de voorzijde van de auto, wordt verboden. Vanaf 2003 moeten de nieuwe auto's voorzien zijn van een antiblokkeersysteem (ABS).

Wetgeving noodzakelijk

GroenLinks europarlementariër Theo Bouwman vindt de vrijwillige overeenkomst een goede, maar magere eerste stap. Als één of meer fabrikanten zich niet aan de afspraken houden heeft de Europese Commissie weinig instrumenten om in te grijpen. Bouwman: "Europa toont hiermee aan het probleem serieus te nemen. Een vrijblijvend convenant is echter onvoldoende om de veiligheid van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers te waarborgen. Wetgeving is noodzakelijk om de veiligheid van medeweggebruikers bij de industrie af te dwingen."