De staat moet financieel deelnemen in het opwekken van schone energie. Dat zei Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren in het debat over het Energie Akkoord.
"De Nederlandse staat verdient nu geld aan het oppompen van gas en olie. Voor een gezonde economische toekomst kunnen we onze pijlen beter gaan richten op zon en wind.”

Van Tongeren wil dat de staat financieel risicodragend  investeert in grote windmolenparken en zonne-energieprojecten. Nu is de staat alleen financieel betrokken bij olie- en gasboringen. Zo is het aardgas in Groningen voor 40% van de Nederlandse staat, maar doet de staat ook mee in alle andere olie- en gaswinning in Nederland.

Van Tongeren: “Als de staat mee gaat doen echt in grote schone energie-projecten slaan we twee vliegen in één klap: de projecten komen sneller van de grond én Nederland gaat straks geld verdienen aan energie die schoon is, niet voor aardbevingen zorgt  en niet op gaat. We moeten snel afkicken van gas en olie om rampzalige klimaatverandering te voorkomen.”