De Europese Commissie verklaarde dinsdag 3 februari de staatssteun aan de luchthaven van Charleroi, die gunstige voorwaarden aan Ryanair biedt, gedeeltelijk onwettig. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo is blij met die veroordeling. Hij verwacht dat dit slechts een topje van de ijsberg van concurrentievervalsing in de luchtvaart is.

Kunstmatig goedkope vluchten veroorzaken een kwalijke spiraal van prijsdumping, met twijfelachtige consequenties voor de economische levensvatbaarheid, veiligheid, milieueffecten en de sociale regels van de hele sector. "Bovendien ondergraven kunstmatig goedkope vluchten het Europese doel om een overgang naar andere - meer duurzame vormen - vervoersvormen te bewerkstelligen", aldus De Roo.

Staatssteun luchthavens
De Roo is blij met de beslissing van de Europese Commissie, maar vindt dat diezelfde Europese Commissie deze praktijken beter in de gaten moet houden. "Zij zou bijvoorbeeld een lijst kunnen opstellen van Europese luchthavens die staatssteun ontvangen en tegelijkertijd gunstige voorwaarden bieden aan bepaalde goedkope carriers. Ik ben benieuwd of Schiphol en de luchthavens van Rotterdam, Eindhoven, Eelde, Niederrhein bij Venlo, en Maastricht ook op deze lijst voorkomen."

Alle kosten
"Het luchtvervoer moet een eerlijk en efficiënt prijssysteem krijgen. Dat betekent dat we stapsgewijs tot een internalisering van de externe kosten komen, volgens het principe ´de vervuiler betaalt´. Alle kosten die gemaakt worden door in dit geval in de luchtvaart,  dienen dan ook door de sector zelf betaald te worden", aldus De Roo. "Dat betekent bijvoorbeeld dat ook de CO2-uitstoot van Europese vluchten onder de EU CO2-emissiehanddel gebracht dienen te worden. En er moeten milieuheffingen voor luchthavens op basis van lawaai komen."