Commissie van Wijze Mannen en Vrouwen presenteert voorstellen die moeten leiden tot een Statuut voor de leden van het Europees Parlement.

Interessante voorstellen om reiskosten en andere vergoedingen te baseren op de werkelijk gemaakte kosten. GroenLinks wil nu snel een accoord met de Raad van Ministers.

Deze week publiceerde een Commissie van Wijze Mannen en Vrouwen een uitgebreid voorstel voor een gemeenschappelijk Statuut van de Leden.

Deze slepende zaak verhindert dat er een eind komt aan de zwaarbekritiseerde geldverspillende reis en onkostenvergoedingen die de leden van het EP genieten.

De Commissie stelt onder meer voor een gelijk bedrag van € 7420 als basisschadeloosstelling voor de leden vast te stellen, de reiskosten strict op basis van werkelijk gemaakte kosten te vergoeden, van de besteding van de algemene onkosten vergoeding van € 3.385 die de leden maandelijks ontvangen, moet minimaal 50 % verantwoord worden met schriftelijke bewijsstukken. Hoewel er hier en daar nog wel opmerkingen te maken zijn, met name over de hoogte van de basisschadeloosstelling, vindt GroenLinks de voorstellen een goede basis voor verdere onderhandelingen en heeft dan ook voorgesteld om na een beoordeling door de fracties in het Parlement, de voorstellen mee te geven aan de onderhandelingsdelegatie van het Parlement zodat de onderhandelingen met de Raad van Ministers niet langer getraineerd worden.

De Conferentie van Fractievoorzitters heeft dit voorstel overgenomen.