GroenLinks is aangenaam verrast dat het Wetenschappelijk Bureau van het CDA vandaag een kleine poging doet het taboe op het beprijzen van autoverkeer te doorbreken. Tweede Kamerlid Ineke van Gent merkt op dat het CDA dat op papier al veel vaker voorstellen deed. Echt doorzetten deden de Christen Democraten echter nog nooit.

Van Gent: “Zo’n platte kilometerheffing doet wel iets, maar juist niet op drukke plekken en momenten wanneer beprijzing het hardste nodig is. Aan papieren tijgers rond de kilometerheffing ontbreekt het niet bij het CDA, dit plan stond al in hun verkiezingsprogram, maar als het erop aan komt geeft het CDA niet thuis. Ik zou ook graag committent zien als er knopen gehakt moeten worden.”

Van Gent wijst erop dat het CDA de afgelopen twee jaar vijf keer van standpunt wisselde over de kilometerheffing.

  • 13 november 2009, CDA minister Eurlings bij de presentatie van het wetsvoorstel kilometerheffing: “Ik ben zeer verheugd dat ik u kan melden dat vandaag de ministerraad heeft ingestemd met het wetsvoorstel kilometerprijs (…). Bovendien zal op drukke trajecten in de spits een extra toeslag gaan gelden: het spitstarief. ”
  • 17 maart 2010, CDA Kamerlid Ger Koopmans pleit voor controversieel verklaren wetsvoorstel: “Ik wil bij de komende besluiten over wegenbouw het woord kilometerheffing niet meer horen”
  • Maart 2010: Verkiezingsprogramma CDA: “Het CDA zet zich in voor het principe “de gebruiker betaalt”.
  • 30 september 2010: Regeerakkoord VVD – CDA: “Er komt geen kilometerheffing”.
  • januari 2012: Kiezen en verbinden, Strategisch Beraad CDA: “Beprijzing heeft ook betrekking op automobiliteit”.