GroenLinks is tegen het plan voor een 'logistiek park' van 150 hectare in Moerdijk. Dit bedrijvenpark is economisch overbodig en ecologisch onverantwoord. De leefbaarheid in Moerdijk en omgeving staat al onder grote druk door het bestaande industrieterrein Moerdijkse Hoek.

GroenLinks wil dat Minister Van der Hoeven eerst met de Tweede Kamer overlegt voordat zij haar handtekening zet onder een intentieovereenkomst over het logistieke park. De intentieverklaring is nu nog concept maar wordt volgens plan vóór 1 augustus ondertekend. Het rijk belooft in de intentieovereenkomst 12 miljoen euro bij te dragen aan de exploitatie van het park en grond die het rijk bezit goedkoop in te brengen. Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak is boos dat hij uit de krant heeft moeten lezen over de plannen, zonder dat de Kamer officieel op de hoogte is gesteld. Hij stelt hierover vandaag vragen aan minister Cramer (VROM) en minister Van der Hoeven (EZ).

Het logistieke park lijkt in niets op het oorspronkelijke plan (in de Nota Ruimte) voor een bedrijventerrein van 600 hectare voor zware industrie, door het toenmalig kabinet geoormerkt als van 'nationaal belang'. Naar nu blijkt is er vanuit de zware industrie helemaal geen vraag naar deze grond. Van enig nationaal belang – zo dat er al was - is nu niets meer over. Logistieke parken zijn er al in overvloed. Duyvendak: “Bovendien is er op het bestaande industrieterrein van Moerdijk meer dan genoeg ruimte om 150 hectare logistiek in te passen. Het CPB becijfert dat de zware industrie tot 2040 met de helft gaat krimpen, zodat er alleen maar meer ruimte vrijkomt. Dat er nu toch een gloednieuw park moet komen, heeft vooral te maken met het voorkomen van gezichtsverlies bij bestuurders die zich eerder hard maakten voor een groot bedrijventerrein.”

Vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van VROM en de minister van EZ over de Moerdijkse Hoek.

1. Waarom is de Tweede Kamer niet geïnformeerd over de Intentieovereenkomst Gebiedsontwikkeling Moerdijk, die op 24 mei is verschenen en die volgens plan vóór 1 augustus gesloten gaat worden tussen het rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Moerdijk ?

2. Bent u ervan op de hoogte dat op pagina 2 van de intentieovereenkomst staat dat "de ruimtevraag om de doelgroepen te accommoderen waarvoor in eerste instantie Moerdijkse Hoek was bedoeld op een andere wijze [namelijk via een intensivering van 250 hectare op het bestaande bedrijventerrein, waarvan een groot deel op het Shell-terrein] kan worden geaccommodeerd" en dat het nu voorziene logistieke park van 150 hectare netto is bedoeld voor bedrijven in de laagste milieucategorieën (3 en lager)?

3. Bent u bereid uw bemoeienis met het logistieke park van 150 ha in Moerdijk te stoppen, aangezien het plan dusdanig is gewijzigd dat het in vrijwel niets meer lijkt op het oorspronkelijke plan in de Nota Ruimte voor een terrein van 600 ha netto voor de vestiging van bedrijven met specifieke vestigingseisen en hoge milieucategorieën ? Zo nee, waarom niet?

4. Handhaaft u de kwalificatie 'bedrijventerrein van nationaal belang' nu het oorspronkelijke plan is gewijzigd in een logistiek park? Zo ja, op grond waarvan? En zo ja, wat zijn de specifieke redenen om juist dit terrein tot nationaal belang te bestempelen en andere logistieke terreinen van een vergelijkbare omvang en met vergelijkbare milieucategorieën niet?

5. Wat is het belang van het rijk om een dergelijke intentieovereenkomst te sluiten, waarbij het rijk voor (maximaal) 12 miljoen euro bijdraagt om de exploitatie van het logistieke park rond te krijgen én ook nog eens gronden in bezit van de rijksoverheid tegen agrarische waarde, dus onder de marktwaarde, inbrengt?

6. Wat is de marktwaarde van de in te brengen rijksgronden en welk ‘cadeau’ geeft het rijk door ze tegen agrarische waarde in te brengen?

7. Bent u ervan op de hoogte dat het CPB heeft geraamd dat de ruimte die nodig is voor de industrie tussen nu en 2040 met circa de helft zal krimpen ?

8. Deelt u de conclusie dat het daarom niet steekhoudend is om de ruimte die over is op het huidige industrieterrein – waar 150 hectare logistiek makkelijk ingepast zou kunnen worden - ‘strategisch’ te reserveren voor de opvang van specifieke behoefte aan dit type terrein ná 2025 ? Zo nee, waarom niet?

9. Wat is de onderbouwing van de nut en noodzaak van een logistiek park van 150 hectare op deze locatie?

10. Bent u bereid een onafhankelijke second opinion te laten uitvoeren naar de argumentatie waarom andere locaties in de regio niet geschikt zouden zijn ? Zo nee, waarom niet?

11. Bent u ermee bekend dat de gemeente claimt dat het logistieke park 9000 nieuwe arbeidsplaatsen oplevert in het jaar 2040 , terwijl op het tien keer zo grote huidige industrieterrein Moerdijkse Hoek (bruto 2600 hectare) maar 8000 mensen werken? Beoordeelt u de onderbouwing van deze claim als deugdelijk? Zo ja, op grond waarvan?

12. Om wat voor werkgelegendheid gaat het (uitsplitsing naar opleiding, opleidingsniveau e.d.) en is te verwachten dat het geschikte arbeidsaanbod hiervoor in 2040 in de regio aanwezig zal zijn, mede met het oog op de vergrijzing? Zo ja, hoe is dit onderbouwd?

13. Kunt u voorbeelden noemen van logistieke terreinen in Nederland die een vergelijkbare werkgelegenheid (60 personen/ha) hebben opgeleverd?

14. Bent u bereid de intentieovereenkomst pas te tekenen nadat u de Tweede Kamer hierover hebt geïnformeerd en de Tweede Kamer zijn oordeel hierover heeft uitgesproken? Zo nee, waarom niet?

15. Bent u bereid, in verband met de raadsvergadering in Moerdijk over de intentieovereenkomst op 21 juni a.s., deze vragen uiterlijk 20 juni te beantwoorden?