Werkstress, geweld door agressieve klanten en pesterijen van collega's vormen een belangrijke oorzaak van ziekte en verzuim. De conclusie is niet nieuw, maar de omvang, 28 % van de werknemers in Europa heeft er last van, gebiedt dat het thema extra onder de aandacht wordt gebracht van werkgevers en beleidsmakers, maar ook van de werknemers zelf. Dat werk in zo grote mate psychosociale schade aanricht is onaanvaardbaar. Daarbij is het ook een enorme kostenpost. Onderzoekers rekenden uit verzuim dat vanwege stress en geweld en pesten Europa jaarlijks 20 miljar Euro kost.

Het Europese agentschap voor gezondheid en veiligheid op het werk, maakte van 'stress op het werk' het thema van de jaarlijkse week voor veiligheid en gezondheid op het werk. Theo Bouwman, europarlementarier van Groenlinks en voorzitter van de Commissie werkgelegenheid en sociale zaken van het Europees Parlement, was als spreker uitgenodigd op de slotconferentie van de jaarlijkse themaweek in Bilbao.

Theo Bouwman reikte in Bilbao onderscheidingen uit aan bedrijven die uitmuntten in maatregelen tegen stress en geweld op de werkvloer

Duidelijke taal
In duidelijke taal gaf Bouwman zijn visie weer: 'over betere banen, modernisering van de werkorganisatie en preventie van stress word veel geschreven, maar dat is nog steeds 'dood papier'.
Wat we nodig hebben in Europa is een concreet uitgewerkt nieuw actieplan voor gezondheid en veiligheid op het werk. En daarnaast veel meer aandacht voor de moderne werkorganisatie, resulterend in concrete voorstellen van de Europese Commissie. Kortom een grondige benadering van de 'moderne arbeidsziekten', geweld en pesterijen.