Onder leiding van CDA-er Albert-Jan Maat zwakte het Europees Parlement een eerder ingenomen standpunt over de transporttijd van dieren aanzienlijk af. In juni vorig jaar sprak het Europees Parlement zich uit voor een maximum van acht uur voor alle diertransporten.

In de nieuw aangenomen tekst geldt alleen nog voor slachtvee een maximale transporttijd. Mestvee mag daardoor in de toekomst ongelimiteerd heen en weer gesleept blijven worden. Onacceptabel vindt GroenLinks.

Beestachtig slecht
“Met dit voorstel blijft het oneindig gesleep met dieren voortduren”, aldus GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo. Het leeuwendeel van de getransporteerde koeien, varkens en paarden is mestvee en mag straks niet maximaal negen, maar ongelimiteerd vervoerd worden. Dat is natuurlijk fijn voor de Nederlandse varkensboeren, en dus voor de CDA-achterban, maar beestachtig slecht voor de dieren.”

Dierenleed en ziektes
Meer dan één miljoen varkens gaan jaarlijks dicht op elkaar gestapeld in vrachtwagen van Nederland naar Italië en Spanje. Een reis van zo'n 30 uur. Jaarlijks worden in Europa meer dan twee miljoen levende dieren over enorme afstanden vervoerd, met een transporttijd van 30 tot 90 uur. Kriskras door Europa: schapen van Spanje naar Griekenland (80 uur), koeien en kalveren van Ierland naar Spanje (45 uur) en paarden van Litouwen naar Italië (90 uur). De Roo: “Voor het dierenwelzijn moet er een einde komen aan dat gesleep met beesten in Europa. Ook voor de verspreiding van ziekten als mond- en klauwzeer is het huidige beleid funest.”

Maximaal 8 uur
In juni 2003 schaarde het Europees Parlement zich massaal achter een schriftelijke verklaring die voorstelde om diertransporten in de Europese lidstaten en de uitbreidingslanden maximaal acht uur (of 500 kilometer) te laten duren. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo was een van de initiatiefnemers van deze verklaring. “Middels die schriftelijke verklaring gaf het Europees Parlement een heel helder signaal af. Dat is steun in de rug voor de Duitse, Britse en Scandinavische landbouwministers die ook pleiten voor een algemene limiet van acht uur.”

CDA
Maar op initiatief van CDA-er Maat is het advies van het Europees Parlement dinsdag 30 maart tot onaanvaardbaar niveau verwaterd. “Het onderscheid tussen slacht- en mestvee is vanuit dierenwelzijnsperspectief niet te rechtvaardigen. Naast principiële bezwaren zijn er praktische bezwaren tegen het voorstel van Maat. Bij controle is bijvoorbeeld moeilijk vast te stellen wat mest- en slachtdieren zijn.”

Initiatief
De Roo is teleurgesteld dat een nipte meerderheid in het Parlement is teruggekomen op een eerder ingenomen positie. Vooral omdat dit het verkeerde signaal geeft aan de Landbouwministers, die eind april een besluit nemen over verscherpte regels voor diertransporten. “Maar we laten de moed niet zakken: GroenLinks staat voor een Europa van waarden en normen, ook voor onze dieren. En daarvoor zullen we actie blijven voeren.”

 

Links:
Schriftelijke verklaring (juni 2003): vervoer van levende dieren uit lidstaten en kandidaat-landen van de EU
Compasion in world farming