Staatssecretaris Teeven moet vanaf vandaag zijn asielbeleid aanpassen om het menselijker te maken. Dat zal GroenLinks eisen in het Kamerdebat over het asielbeleid woensdag. Teeven kreeg een maand geleden de steun van een meerderheid van de Kamer, op voorwaarde dat hij voortaan een humaan asielbeleid zou voeren. In antwoord op vragen van de Kamer gaf de staatssecretaris vandaag echter aan dat hij niet van plan is om zijn beleid te wijzigen.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman:

Het asielbeleid van dit kabinet is niet humaan. Vluchtelingen die niets verkeerd hebben gedaan worden opgejaagd en onnodig vastgezet onder een streng gevangenisregime. Het is voor GroenLinks onacceptabel dat Teeven nu aangeeft dat hij niet van plan is iets aan zijn beleid te wijzigen.

De PvdA-ledenraad nam vorige week een motie aan met acht maatregelen om het asielbeleid humaner te maken. Een Kamermeerderheid steunt die maatregelen. GroenLinks zal daarom morgen in het Kamerdebat voorstellen doen om het buitenschuldcriterium ruimhartiger toe te passen en het illegalenquotum niet langer te hanteren. Bovendien wil GroenLinks dat vreemdelingendetentie alleen in het uiterste geval wordt ingezet en veel menselijker wordt.

Voortman: “Voor deze maatregelen zijn geen visies, evaluaties of wetswijzigingen nodig. Als de Kamer daarom vraagt moet de staatssecretaris per direct zijn beleid aanpassen.”