Staatssecretaris Teeven zal de Kamer het vertrouwen moeten geven dat hij in staat is het vluchtelingenbeleid humaner vorm te geven. Dat zegt GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman in aanloop naar het Kamerdebat donderdag over het overlijden van de Russische asielzoeker Dolmatov. Volgens Voortman zijn er structurele wijzigingen nodig in de manier waarop Nederland met asielzoekers omgaat.

Linda Voortman:

“De afschuwelijke dood van Dolmatov is geen incident maar het gevolg van de manier waarop onze vreemdelingendetentie is vorm gegeven. Asielzoekers worden niet meer als mens gezien, maar als getal. En het centrale doel van dit kabinet is die getallen zo klein mogelijk te maken. Dat moet anders. Basisvoorzieningen zoals toegang tot goede medische zorg en rechtsbijstand zijn mensenrechten waarop ook asielzoekers recht hebben.”

De Raad van Europa, VluchtelingenWerk, Amnesty en ook de Ombudsman hebben vele malen bij het kabinet aan de bel getrokken over de behandeling van asielzoekers in vreemdelingendententie. In het meest recente jaarverslag van de Nationale Ombudsman wordt het Nederlandse systeem van vreemdelingendetentie geestdodend en inhumaan genoemd. De medische zorgverlening en andere basisvoorzieningen zijn onder de maat. Teeven sloeg deze waarschuwingen, conclusies en aanbevelingen in de wind. Voortman wil dat die omslag in beleid er nu wel komt.

Voortman: “De dood van Dolmatov moet een kantelpunt in ons vreemdelingenbeleid betekenen. Teeven zal in de Kamer het vertrouwen moeten geven dat hij ons vreemdelingenbeleid nu echt menselijker gaat maken. Ik vind dat asielzoekers dezelfde toegang moeten krijgen tot medische zorg als alle andere mensen in Nederland. Bovendien moet het informatiesysteem dat in de asielketen wordt gebruikt geen fouten meer toelaten, waardoor mensen onterecht in vreemdelingen­detentie terecht kunnen komen.”