Op initiatief van Paul LANNOYE (GROENEN/EVA, B) vroegen een aantal EP-leden meer aandacht voor het steeds erger wordende probleem van geluidshinder rond vliegvelden door nachtvluchten. Het luchtverkeer is aanzienlijk drukker geworden en oude vliegtuigen worden maar langzaam vervangen door vliegtuigen die minder lawaai maken. Daardoor wordt de situatie voor omwonenden steeds ondraaglijker. Theo Bouwman sprak op vrijdag 14 april voor GroenLinks.

Nachtvluchten en geluidsoverlast.

Bouwman (Verts/ALE). - Mijnheer de Voorzitter, mevrouw de commissaris, graag een paar korte opmerkingen naar aanleiding van onze gemeenschappelijk resolutie. We praten over nachtvluchten, we praten over geluidshinder en we praten over, vooral, slaapstoornissen. Als onderzoeker, jarenlang, naar de sociale effecten van industriële arbeid, met name ook ploegenarbeid, is mij bekend - en wetenschappelijk is dat meer dan genoegzaam duidelijk gemaakt - hoe ernstig slaapritmestoornissen zijn en de beperking van slaapmogelijkheden. Tegen die achtergrond is de hele discussie, zoals mevrouw Oomen die aangaf over de randen van de nacht en de manier waarop wij daarover discussiëren en de wijze waarop die niet geharmoniseerd is, een betrekkelijk ernstige. In de komende tijd zullen we in de commissie uitgebreid spreken over de meer algemene aspecten van luchtvaart en milieu, met name ook over de gemeenschappelijke geluidsclassificatieschema's, over de manier waarop we economische prikkels kunnen uitvoeren ten aanzien van geluid, over de wijze waarop we komen tot vliegtuiggeluidsstandaards. Eén ding ontbreekt echter in de discussie tot nog toe, namelijk we zullen ook de politieke moed moeten hebben om te praten over beperkingen, verboden eventueel, van nachtvluchten gedurende een bepaalde periode en daar gemeenschappelijke afspraken over maken.

Tekst van de aangenomen resolutie