Het kabinet moet meer actie ondernemen op de klachten die reizigers ondervinden met de OV-chipkaart. GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent presenteerde donderdag aan staatssecretaris Huizinga een 10 puntenplan om de ergernissen over de OV-chipkaart voor reizigers weg te nemen. Het verbetervoorstel is gebaseerd op reële klachten die GroenLinks sinds 2007 van bijna 5000 Nederlanders heeft verzameld via de website www.ov-chipklacht.nl.

“De problemen die reizigers ondervinden bij de introductie van de OV-chipkaart worden nogal eens afgedaan als kinderziekten. Als dat waar is, heeft de OV-chipkaart de bof, de mazelen en de waterpokken tegelijk. Los van het te grote risico dat de bestaande chip gekraakt wordt, levert de invoering van de huidige OV-chipkaart nog teveel ongemak voor reizigers”, aldus van Gent.

Serieuze klachten
GroenLinks is een grote voorstander van goed openbaar vervoer en wil dat de klachten van reizigers serieus genomen worden. De meeste klachten kreeg GroenLinks via de website binnen over de problemen met het in- en uitchecken van de OV-chipkaart wat leidt tot onvolledige transacties. Er zijn ook veel klachten over de tarieven en studenten die geen kaart hebben ontvangen of problemen ondervinden met het gebruik ervan.

Service
Volgens van Gent moet de service aan de reiziger het uitgangspunt zijn. “Vervoerder moeten zich steeds realiseren dat de reiziger niet om het nieuwe systeem heeft gevraagd en dus niet de dupe mag worden bij het oplossen van problemen. Reizigersgemak moet het  uitgangspunt zijn bij de OV-chipkaart. Alleen via betere service kun je mensen stimuleren om met het openbaar vervoer te gaan reizen”.

Verbetervoorstellen
GroenLinks heeft altijd bepleit de strippenkaart voorlopig naast de OV-chipkaart te laten bestaan, zodat reizigers een keus houden. Omdat de staatssecretaris ondanks alle problemen echter op volle kracht doorgaat met de OV-chipkaart, doet GroenLinks nu tien voorstellen om de OV-chipkaart voor reizigers echt aantrekkelijk te maken.