Met Mark Rutte's supersnelwegen wordt de VVD op haar sloffen uitstootkampioen. Door nog veel meer asfalt aan te leggen en de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen zal de uitstoot van CO2 en fijnstof explosief stijgen. De gevolgen voor natuur, milieu en volksgezondheid zijn letterlijk levensbedreigend. Er sterven nu al duizenden Nederlanders voortijdig als gevolg van de slechte luchtkwaliteit. Wat doet Mark Rutte? Hij verziekt de lucht nog verder en predikt met zijn "top gear"-liberalisme een houding van 'na ons de zondvloed'.

Gelukkig dat er een Europese Unie bestaat, die normen heeft vastgelegd voor de luchtwaliteit. Want deze VVD-plannen stuiten onvermijdelijk op milieugrenzen en dus op juridische bezwaren. Mark Rutte weet dit, maar vindt een populistische pro-auto positie aantrekkelijker dan respect voor milieuwet- en regelgeving.

Dat hier sprake is van holle verkiezingsretoriek, mag ook blijken uit het feit dat de VVD haar plan helemaal niet deugdelijk gefinancierd heeft. Tijdens het sportdebat van het NOC/NSF toverde Mark Rutte al 100 miljoen euro uit de hoge hoed, nu komt hij maar liefst met een konijn van 2 miljard euro. Terwijl we in het CPB rapport lezen: "de VVD verhoogt de uitgaven voor infrastructuur met een half miljard euro voor het opheffen van hardnekkige knelpunten in het wegennet". Niks geen 2 miljard voor supersnelwegen.

De VVD heeft deze plannen bewust niet aan het CPB voorgelegd. Want nog los van het ontbreken van een dekking, weet men bij de partij ook wel dat het Planbureau erg kritisch zal zijn. Want naast de enorme ecologische schade is ook het economisch rendement van deze investering zeer twijfelachtig. Bovendien leert de verkeerskunde dat nog meer wegen tot nog meer auto's en dus meer files leiden.

Femke Halsema
Wijnand Duyvendak