GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo concludeert dat de megaconferentie in Johannesburg winstpunten voor de arme landen heeft opgeleverd en kansen voor milieubeleid heeft laten schieten. De Roo: "De wereldtop ging over klassieke ontwikkeling, maar helaas niet over duurzame ontwikkeling."

De Roo, vice-voorzitter van de milieucommissie, was één van de 15 afgevaardigden van het Europees Parlement op de wereldtop voor duurzame ontwikkeling in Johannesburg. Hij vindt de resultaten van Johannesburg op ontwikkelingsgebied aansprekender dan de op milieugebied.

Arme landen

De regeringsleiders van ontwikkelingslanden willen niet de weg van duurzame ontwikkeling bewandelen. "Die weg is hen te traag en de winsten zijn niet snel genoeg te innen. Veel arme landen zeiden simpelweg; 'jullie rijke landen hebben alle bronnen opgebruikt voor jullie ontwikkeling naar rijkdom en welvaart, nu gaan wij hetzelfde doen'. Wellicht een begrijpelijke houding, maar eeuwig zonde."

Water

Een van de doelstelling van de Groenen en de top was het aantal mensen zonder schoon drinkwater (in 2002 zijn dat wereldwijd 1,1 miljard mensen) in 2015 te halveren. Dit is hard nodig. Nu sterven zo'n 6000 kinderen per dag als gevolg van slecht water en ziektes opgelopen doordat er geen toiletten zijn. Over dit onderwerp zijn op de top concrete afspraken gemaakt. Europa trekt 1,5 miljard euro uit om de water- en sanitairvoorziening in 20 landen in Afrika en Azië te verbeteren. De Verenigde Staten trekt zo'n 300 tot 500 mijoen dollar voor het zelfde doel in Latijns-Amerika uit. "Het is een begin, een klein begin. Om de doelstelling van halvering te halen is 200 miljard nodig. Maar goed, het zijn wel harde afspraken, en daar valt te verkiezen boven goede bedoelingen."

Chemicaliën

Wat heeft de wereldtop opgeleverd? De bescherming van bossen is op niks uitgelopen. Over biodiversiteit en instandhouding van planten- en diersoorten hebben we alleen zwakke afspraken kunnen maken. Daar staat tegenover dat in 2020 alle zeer schadelijke chemicaliën, zoals kwik, verdwenen moeten zijn. "Ook in ontwikkelingslanden gaan auto's straks loodvrij rijden", belicht De Roo de positieve kant, "verder zijn er redelijk harde afspraken gemaakt om overbevissing tegen te gaan: in 2012 herstel van het bestand aan jonge kweekvis, in 2015 van álle vis".

Kyoto

In de marge van Johannesburg werden wel enkele hoopvolle signalen over het Kyoto-protocol afgegeven. Canada en de Russische Federatie gaven aan het Kyoto-protocol te ratificeren. Australië begint van gedachten te veranderen en wil, ondanks de weigering van de Verenigde Staten, wellicht ook ondertekenen. De Roo: "Dankzij deze conferentie gaat het Kyoto-protocol in het voorjaar van 2003 van kracht en kunnen de rijke landen eindelijk laten zien waartoe ze in staat zijn op terrein van energiebesparing, duurzame energie en de overdracht van energie- en milieutechnologie naar ontwikkelingslanden. Dat is een lichtpuntje van deze conferentie op het gebied van milieu."