We bevinden ons in de grootste woningcrisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Er is een groot gebrek aan goede en betaalbare woningen, de huizenprijzen blijven stijgen en de wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn veel te lang. De stress bij huizenzoekers stijgt, en het aantal daklozen is in de afgelopen 10 jaar verdubbeld. Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. Daarom doet GroenLinks twee voorstellen om deze acute crisis het hoofd te bieden.

Zo zorgen we voor een eerlijke huurprijs

In de vrije sector kunnen verhuurders nu zelf bepalen hoeveel huur ze vragen. Dat leidt tot enorme woekerhuren: mensen zijn soms wel de helft van hun inkomen kwijt aan de huurprijs. Dat moeten we aanpakken. Daarom stelt GroenLinks voor om het puntensysteem, dat uitstekend werkt in de sociale huursector, ook te gaan laten gelden voor vrijwel alle huurwoningen in de vrije sector.

Met zo'n puntensysteem wordt een maximale huurprijs berekend. Per huurder kan dat honderden euro's schelen.

Huizen zijn er om in te wonen

Het tweede voorstel van GroenLinks is de nationale zelfwoonplicht. Dat betekent dat je, als je een huis koopt, er zelf in moet gaan wonen. Zo voorkomen we dat hele buurten worden opgekocht door pandjesbazen of buitenlandse investeerders, die ze vervolgens voor woekerprijzen verhuren. Want huizen zijn er om in te wonen, niet om geld aan te verdienen.

In veel gemeentes waar GroenLinks meebestuurt bestaat zo'n zelfwoonplicht al. GroenLinks stelt voor deze zelfwoonplicht te laten gelden voor heel Nederland.

Tweede Kamer

De stemming is spannend: regeringspartijen als het CDA hadden vergelijkbare plannen. Er is dus een kans dat de voorstellen het gaat halen. De stemming is op 15 maart aan het eind van de middag.