De Tweede Kamer heeft vandaag een motie van GroenLinks aangenomen om per direct over te gaan op beslaglegging van door corruptie verkregen Oekraïense vermogens die gestald zijn in Nederland. Eerder vandaag stelde de EU al een lijst op van 18 Oekraïners wiens vermogen bevroren wordt.

GroenLinks-partijleider Bram van Ojik: “Geld dat door corruptie is vergaard door de voormalige president Janoekovitsj en zijn getrouwen en naar het buitenland is weggesluisd, moet terug naar Oekraïne. Nederland moet geen belastingparadijs zijn voor schimmige buitenlandse leiders. De Tweede Kamer dwingt de regering daar nu daadkrachtig tegen op te treden.”

Deze week verschenen berichten dat de zoon van de voormalig president Janoekovitsj eigenaar is van brievenbusmaatschappijen in Den Haag. Ook de rijkste man van Oekraïne, Rinat Achmetov, die nauwe contacten onderhoudt met Janoekovitsj, zou brievenbusmaatschappijen in Nederland hebben.

Het kabinet gaf de afgelopen dagen aan niet zelfstandig stappen te willen nemen om tegoeden uit Oekraïne te bevriezen, maar Europese afspraken af te wachten. De Tweede Kamer heeft vandaag echter besloten dat Nederland ook onderzoek moet doen naar het vermogen van Oekraïense oligarchen die niet op de lijst van de EU staan en, als daar aanleiding toe is, hier beslag op te leggen. Zwitserland besloot een paar dagen geleden al de tegoeden van twintig Oekraïense oligarchen te bevriezen.

Van Ojik: “Het is van groot belang voor de stabiliteit en de economische toekomst van Oekraïne dat het land niet failliet gaat. Daarvoor is het ook nodig dat we alles op alles zetten om illegaal geld dat door schimmige oligarchen is weggesluisd uit Oekraïne terug te halen.”

Motie van de Leden Klaver CS
Voorgesteld 5 maart 2014

De kamer,

gehoord de beraadslaging;

overwegende, dat in het verleden geld weggesluisd is vanuit Oekraïne naar het buitenland en deze geldstromen mogelijk via Nederland zijn gegaan/gaan;

overwegende, dat Nederland geen belasting- en witwasparadijs mag zijn voor corrupte functionarissen en oligarchen;

overwegend, dat Oekraïne het weggesluisde corruptiegeld hard nodig heeft voor de economische stabilisering van het land;

overwegende dat de lijst die de EU heeft opgesteld van de personen waarvan de tegoeden bevroren worden zich beperkt tot 18 Oekraïners die Oekraïense staatsfondsen hebben verduisterd;

overwegende dat snel handelen nodig is, omdat het risico bestaat dat Oekraïense vermogens anders wegvloeien uit Nederland;

verzoekt de regering om met onmiddellijke ingang en zonder verdere uitstel (1) te onderzoeken of andere via corruptie of overige vormen van misdaad verkregen Oekraïense vermogens in Nederland zijn gestald en (2) bij vermoeden van corruptie of illegale, strafbare praktijken over te gaan tot directe beslaglegging van deze Oekraïense tegoeden,

en gaat over tot de orde van de dag.

Klaver
Van Ojik