De Tweede Kamer wil dat er einde komt aan de doorgeslagen toetsmanie in het onderwijs. Het ministerie moet niet langer als doelstelling hebben dat binnen twee jaar de cito-scores omhoog moeten zijn gegaan. Een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Jesse Klaver om de doelstelling uit de onderwijsbegroting te halen werd vandaag door de Kamer aangenomen.

Jesse Klaver: “De Cito-toets is een goed instrument om de voortgang van kinderen te meten, maar is niet bedoeld om de kwaliteit van scholen te meten en al helemaal niet geschikt om de kwaliteit van het beleid van het kabinet te meten.”

De doelstelling om landelijk de cito-score binnen 2 jaar te verhogen leidt volgens Klaver tot teaching to the test: leraren worden gedwongen zich enkel te focussen op die zaken die op de cito-score terug komen. Twee jaar geleden werd een motie van Klaver om de doelstelling om de cito-score

Klaver: “Goed onderwijs helpt kinderen bij hun persoonlijke ontwikkeling en bij het ontdekken van hun talenten en hun passies, dat gaat over veel meer dan de score bij een toets. Daarom ben ik blij dat er nu, na jaren, een bredere oppositie tegen het doorgeslagen toetsdenken is ontstaan, en daarmee een brede coalitie voor het onderwijs van de menselijke maat.”