De Tweede Kamer heeft op initiatief van GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver besloten een hoorzitting te houden over de toenemende vermogensongelijkheid in Nederland. Hiervoor zal onder anderen de Franse econoom Thomas Piketty worden uitgenodigd.

Piketty is een invloedrijke econoom die recentelijk wereldwijde faam verweef met het veel besproken boek 'Kapitaal in de 21ste eeuw' over de snel groeiende ongelijkheid.

Klaver: “Vaak wordt gedacht dat het in Nederland wel meevalt met de scheefheid van onze inkomensverdeling. Kijken we echter naar de verschillen in vermogen, dan blijken die in Nederland hartstikke groot. Vorige week berekende het CBS dat de rijkste een procent een kwart van alle vermogens blijkt te bezitten, ruim 270 miljard euro. Dat moet eerlijker. Een gesprek Piketty kan zorgen voor groter draagvlak om de onrechtvaardige verdeling van vermogen aan te pakken.”

Vermogenden dragen op dit moment in Nederland 1,2 procent van hun bezit af, ongeacht hoeveel vermogensinkomsten ze genieten. De belangrijkste vermogensbestanddelen worden helemaal niet belast, maar fiscaal gesubsidieerd, zoals de opbouw van pensioen en het eigen huis. Klaver wil hierover het gesprek aangaan met zijn collega’s en zoeken naar parlementaire steun om de belasting op vermogen te verhogen, zodat de belasting op inkomen omlaag kan.