GroenLinks vindt het belangrijk dat een voorlopige grexit is afgewend, maar is teleurgesteld in de uitkomst van de marathononderhandeling tussen de Europese leiders en Griekenland. Volgens GroenLinks is het afgesproken pakket meer gebaseerd op technocratische verbetenheid dan op het redden van Griekenland. Hiermee neemt het onnodige risico's met een stabiel en democratisch Europa.

“Het akkoord is een overwinning van de technocraten op de democratie”, reageert GroenLinks-fractieleider Jesse Klaver. “Het is belangrijk dat een uittreden van Griekenland uit de euro voorlopig is voorkomen. Maar het pakket is meer van hetzelfde: keiharde bezuinigingen en privatiseringen.”

Bas Eickhout, delegatieleider van GroenLinks in het Europees Parlement vult aan: “Een grexit lijkt voorlopig afgewend, maar de Europese samenwerking heeft zich van zijn lelijkste kant laten zien. De afspraken met Griekenland lijken meer gebaseerd op wraak dan op gezond verstand.”

Economische verslechtering

Het pakket dat nu op tafel ligt is aanzienlijk slechter dan het voorstel van voor het Griekse referendum. Door het gejojo rond Griekenland is de economie hard getroffen en nu wordt onder andere geëist dat Griekenland voor vijftig miljard aan eigendommen van de hand doet om daarmee weer onder andere de herkapitalisering van banken te financieren. Dat leidt volgens de beide GroenLinksers tot nog verdere economische verslechtering.

“Wat nu nodig is, is een pakket aan maatregelen dat een einde maakt aan het Griekse drama en daadwerkelijk bijdraagt aan herstel van Griekenland”, aldus Klaver. “Hervormingen kunnen niet zonder schuldenverlichting voor Griekenland. We moeten nu het grotere, politieke belang van het herstel van Griekenland voorop stellen.”

Merkel, Rutte en andere leiders hebben geen enkel respect getoond voor democratische keuzes van de Grieken, vindt Eickhout. “Griekenland wilde een hervormingsprogramma dat niet gebaseerd was op het gefaalde bezuinigingsrecept, maar krijgt nog meer van hetzelfde opgedrongen.” Een muntunie waarin rechts beleid de enige optie is, belooft weinig goeds voor de toekomst van de euro. “Alleen een grondige democratisering van het eurozonebestuur kan dit repareren.”