Donderdag 25 september gaf Romano Prodi, voorzitter van de Europese Commissie, tekst en uitleg over de Eurostat-affaire aan de fractievoorzitters in het Europees Parlement en de begrotingscontrolecommissie. GroenLinks delegatieleider Joost Lagendijk vond Prodi's toelichting te mager en is van oordeel dat de verantwoordelijke eurocommissaris Solbes nog in de gevarenzone is.

Laat
De Eurostat-affaire is niet van gisteren. De eerste berichten over problemen dateren al van 1995 en waren bekend bij het aantreden van de Spaanse eurocommissaris Solbes in 1999. Het blijft onduidelijk waarom de Europese Commissie pas dit jaar heeft ingegrepen. Lagendijk: "Op dit punt is de toelichting van Prodi niet overtuigend."

Onderzoek
Lagendijk is van mening dat de zaak terug moet naar de commissie begrotingscontrole van het Europees Parlement: 'Cocobu' in de wandelgangen. "Op basis van de onderzoeksrapporten en een verslag van de fraudebestrijdingafdeling OLAF, dat in de loop van volgende maand beschikbaar komt, moet de Cocobu nagaan waarom het zolang kon duren voordat de commissie ingreep. Hoe kan het dat de informatie over de wantoestanden niet bekend werd bij de politieke verantwoordelijke eurocommissaris? Waarom heeft de ingrijpende reorganisatie, die de Europese Commissie sinds 1999 heeft doorgevoerd, geen einde aan dit soort praktijken weten te maken? Ook die vragen moeten beantwoord worden in dat onderzoek."

Geheimzinnigheid
Lagendijk bekritiseert ook de grote geheimzinnigheid waarmee de onderzoeksrapporten ter beschikking zijn gesteld. "Deze werkwijze doet afbreuk aan de controlerende rol van het Europees Parlement en draagt bij aan een sfeer die een zakelijke beoordeling van de verantwoordelijke eurocommissaris bemoeilijkt. Ook de leiding van het Europees Parlement heeft onderschat wat het effect zou zijn van een behandeling achter gesloten deuren. Dat moet beter in het vervolg", aldus Lagendijk.

Voor meer details over de Eurostat zaak zie de links: