Bloedbank Sanquin gaat nieuwe bloeddonoren werven omdat er een tekort dreigt. In dit licht vindt GroenLinks het helemaal onbegrijpelijk dat homo’s nog steeds worden geweigerd als zij bloed willen geven. GroenLinks stelt aanvullende vragen, na de vragen die ze eind juni al stelde.

Vragen van de leden Azough en Van Gent (beiden GroenLinks) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over discriminatie van homo’s door bloedbank Sanquin (10 augustus 2005)

1. Herinnert u zich uw antwoorden van 9 augustus jl. op de vragen over het weigeren van homo’s door bloedbank Sanquin (2040517470)?
2. Begrijpen wij uit deze antwoorden goed dat u van mening bent dat mannen die seks hebben met een andere man, ook al doen zij dat in een monogame relatie, risicovol seksueel gedrag vertonen? Indien u dat niet vindt, hoe moeten we het uitsluiten van mannen die seks hebben gehad met een andere man dan begrijpen?
3. Worden homo’s op deze manier niet minimaal indirect gediscrimineerd?
4. Waarom kunnen hetero’s die risicovol gedrag vertonen wel met een vragenlijst er worden uitgevist en homo’s niet? Deelt u de mening dat het op deze manier lijkt dat van hetero’s wel wordt geloofd dat zij de vragenlijst waarheidsgetrouw invullen en van homo’s niet?
5. Deelt u de mening dat het des te belangrijk is dat ook homo’s als bloeddonor worden geaccepteerd nu blijkt dat het aantal bloeddonoren daalt en Sanquin een nieuwe landelijke wervingscampagne moet starten?  Zo nee, waarom niet?