GroenLinks-leider Bram van Ojik wil dinsdag mondelinge vragen stellen aan Minister-President Rutte over de afvaardiging van Nederland naar de rouwplechtigheid voor de overleden koning Abdullah. Hij vindt het ongepast dat Nederland met Koning Willem-Alexander en de Minister van Buitenlandse Zaken Koenders een zo'n zware afvaardiging stuurt.

Van Ojik: "Saudi-Arabië is een dictatuur die bekend staat om zijn systematische en ernstige mensenrechtenschendingen. We zijn allemaal Charlie, behalve als het om onze oliebelangen gaat, zo lijkt het."

Blogger Raif Badawi heeft nog 950 stokslagen te gaan vanwege een onwelgevallige blogpost. Voor vrouwen is het niet toegestaan auto te rijden in Saudi Arabië. Volgens Amnesty International en Human Rights Watch vinden er nergens zoveel onthoofdingen plaats als door de autoriteiten in Saudi-Arabië.

Van Ojik: "Eerst was er het biertje met Poetin, nu is er de rouwplechtigheid in Saudi-Arabië. Het kabinet zou er goed aan doen de Koning niet steeds te vragen aanwezig te zijn op de bijeenkomsten van notoire mensenrechtenschenders."