Sinds de top in Rio de Janeiro (1992) heeft globalisering de overhand gekregen boven duurzame ontwikkeling, vindt GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo. Hij is, namens de Groenen/EVA-fractie op de wereldtop in Johannesburg aanwezig.

Ook op de Johannesburg conferentie voert globalisering de boventoon omdat er voornamelijk onderhandeld wordt over de afspraken in Doha (2001) met betrekking tot wereldhandel. Dat is teleurstellend", aldus De Roo.

Teleurstellingen

Over het voorstel om minimaal 0,7 procent van het bruto nationaal product aan ontwikkelingshulp te besteden is wel gepraat, maar er is geen doelstelling vastgelegd. Dat geldt ook voor landbouwsubsidies in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Die subsidies blijven dus tot ongenoegen van De Roo voorlopig bestaan. Verder komt er geen VN-instituut dat zich gaat bezig houden met duurzame ontwikkeling.

Lichtpuntjes

Op het gebied van duurzame ontwikkeling zijn toch nog een aantal hoopvolle lichtpuntjes. Mogelijk wordt men het eens over een doelstelling om duurzame energie in 2010 met 2 procent te laten groeien. De wereldwijde afbraak van biodiversiteit moet in 2015 afgelopen zijn. Er is nog hoop op een doelstelling voor biologisch afbreekbare chemicaliën die in 2020 moet ingaan. En de Verenigde Naties gaan zich buigen over een tien-jaren programma voor duurzame productie en consumptie.

De Europese Unie heeft aangekondigd 1,4 miljard Euro uit te trekken voor schoon water en sanitaire voorzieningen in Afrika en Azië, terwijl de Verenigde Staten 300 tot 500 miljoen dollar voor hetzelfde doel willen spenderen in Latijns Amerika.

De Roo is tot het einde van de wereldtop in Johannesburg aanwezig