GroenLinks wil dat minister Schippers (Volksgezondheid) deze kabinetsperiode vol inzet op een groene leefomgeving. Tweede Kamerlid Linda Voortman presenteert in aanloop naar het Kamerdebat over preventie in de zorg het actieplan Groen is Gezond! om door aanleg van meer natuur en groen in wijken de gezondheid van Nederlanders stevig te verbeteren.

Voortman:

Mensen die in een groene omgeving wonen, voelen zich niet alleen gezonder, maar zijn het ook daadwerkelijk: ze brengen minder bezoeken aan de huisarts, hebben minder last van depressies, diabetes en longaandoeningen en herstellen sneller van stress. Meer kinderen die buiten spelen en meer natuur in wijken is de snelste en meest duurzame weg naar een gezonde samenleving. Daar valt een wereld te winnen, want we leven in een volgebouwd land en onze luchtkwaliteit behoort tot de slechtste in Europa.

GroenLinks bepleit in het actieplan Groen is Gezond! om bij de aanleg van infrastructurele projecten altijd te toetsen wat de gevolgen zijn voor de gezondheid van omwonenden. Zo wil GroenLinks dat in de Maatschappelijke Kosten- en Baten Analyse (MKBA) van zulke projecten voortaan wordt naar het effect van een project op de zorgkosten en de kwaliteit van leven. Daarnaast bepleit GroenLinks om een strenge norm in te stellen voor de hoeveelheid groen in de woonomgeving. De huidige richtlijnen zijn te zacht en gelden alleen voor nieuwbouwwoningen. Tot slot wil GroenLinks dat de proef met ‘groene schoolpleinen’ landelijk wordt uitgebreid zodat door heel Nederland kinderen worden gestimuleerd om vaker buiten te spelen.

Voortman: “Op dit moment spelen gezondheidsargumenten in het aanleggen van een snelweg of het bouwen van een megastal eigenlijk geen enkele rol in de politieke discussie. Dat zou wel moeten, want uit onderzoek blijkt dat 10 procent meer groen ervoor zorgt dat we 400 miljoen aan zorgkosten besparen. Gemeenten hebben genoeg mooie groene plannen, maar voeren deze vaak niet uit omdat gebouwen een grotere economische waarde (zouden) hebben. Dat is onzin: groen is goed voor een stad, voor onze gezondheid en dus ook voor onze portemonnee.”

Lees hier het actieplan Groen is Gezond!